به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، حجتالله ربانی نسب، رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با اشاره به برنامههای پیشبینیشده به مناسبت هفته آموزش گفت: در حال حاضر، چند محور کلیدی وجود دارد که باید حول آنها فعالیتها و برنامهریزیهای خود را متمرکز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نخستین و مهمترین محور، برنامه هفتم توسعه است که بهعنوان برنامه رسمی دولت، نقشه راه پنجساله کشور را ترسیم میکند. ما در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، احکام و بندهای مرتبط با بخش کشاورزی در این برنامه را بهطور دقیق استخراج کردهایم و موظفیم متناسب با آنها اقدام و برنامهریزی کنیم.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ادامه داد: در تمامی احکام مرتبط با کشاورزی، نقش آموزش بهعنوان یک عامل تحولآفرین و اثرگذار بهوضوح دیده میشود. آموزش میتواند بستر لازم برای تحقق اهداف کلان در حوزههایی مانند بهرهوری منابع، مدیریت پایدار، ارتقای امنیت غذایی و جوانسازی نیروی انسانی را فراهم کند.
حدود 23 درصد از بهرهبرداران بخش کشاورزی سواد ندارند
ربانی نسب مطرح کرد: محور دوم، شعار سال است که از سوی مقام معظم رهبری تعیین میشود و تمامی دستگاهها و نهادها موظف هستند برای تحقق آن، برنامهریزی دقیق و اقدامات مؤثر را انجام دهند. سومین محور، امنیت غذایی است که بهعنوان یکی از مسائل راهبردی کشور، قانون آن به تصویب رسیده و ابلاغ شده و تمامی بخشها موظف به فعالیت در این زمینه هستند.
وی با اشاره به اینکه ما یکسری وظایفی داریم که ممکن است در برنامه هفتم توسعه دیده نشده باشند و ما بهصورت جاری در حال انجام آنها هستیم، طبق اطلاعات منتشر شده از سرشماری اخیر بخش کشاورزی، حدود 23 درصد از بهرهبرداران بخش کشاورزی فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند و میانگین سنی بهرهبرداران 53 سال اعلام شده است.
ربانی نسب اضافه کرد: این آمار، زنگ خطری جدی در مسیر توسعه کشاورزی کشور است؛ چراکه ورود فناوریهای نوین، تکنولوژیهای پیشرفته و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیازمند نیروی انسانی جوان، آموزشدیده و توانمند است. این موضوع، وظیفه ما را در توانمندسازی بهرهبرداران فعلی و نیز جذب و تربیت نیروی انسانی جوان سنگینتر میکند.
تلاش برای توانمندسازی منابع انسانی
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به وظایف این مرکز ذیل برنامههای مهم، بلندمدت و اساسی کشور توضیح داد: مرکز آموزش کشاورزی امام خمینی (ره) بهعنوان بزرگترین و تخصصیترین مرکز آموزش کشاورزی کشور، با حفظ ساختار حرفهای خود، در حوزههای گوناگون نقشی فعال و اثربخش ایفا میکند. این مرکز در دو حوزه اصلی مسئولیت دارد.
وی این دو حوزه را شامل آموزش بهرهبرداران، بهویژه کشاورزان پیشرو و آموزش کارکنان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: آموزش بهرهبرداران با هدف ارتقای دانش، مهارت و بهرهوری آنها متناسب با تحولات فناوری و نیازهای روز بخش کشاورزی صورت میگیرد و برای توانمندسازی منابع انسانی و افزایش اثربخشی مدیریت در سطح ملی نیز تلاش میشود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مطرح کرد: برای اجرای مؤثر این مأموریتها، ضروری است اساتید برجسته مرکز با استفاده از روشهای نوین آموزشی، ظرفیتهای موجود را بهکار گیرند و این سیاستها و برنامهها را به شیوهای علمی، هدفمند و کاربردی تبیین و پیگیری کنند تا شاهد تحقق هرچه بهتر اهداف بخش کشاورزی کشور باشیم.
نیازمند روشهای کوتاهمدت، زودبازده و اثربخش هستیم
ربانی نسب اظهار کرد: برای انجام هر کاری و رسیدن به توانمندی، ابتدا باید دانایی لازم را کسب کرد که توسعه این دانایی مستلزم وجود اساتید توانمند، شناخت دقیق، آگاهی روزآمد، زیرساختهای آموزشی مناسب و فضای یادگیری مؤثر است. در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، نیازمند روشهای کوتاهمدت، زودبازده و اثربخش هستیم.
وی عنوان کرد: در میان تمامی راهکارهایی که برای ایجاد تحول و توسعه در بخش کشاورزی نیاز است، آموزش شاید سهلالوصولترین، زودبازدهترین و مکانمحورترین شیوهای باشد که میتوانیم به کار بگیریم. هرچه بیشتر در این حوزه سرمایهگذاری کنیم، میتوانیم کیفیت را به میزان قابلتوجهی ارتقا دهیم و به نتایج سریعتر و مؤثرتر دست یابیم.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) افزود: اگر قرار باشد آموزشها متناسب با پیشرفتهای روز و نیازهای کشاورزان طراحی و عملیاتی شوند، قطعاً نیاز به حمایتهای بیشتر داریم. امید است با تقویت دانایی در ارکان تولید و توانمندسازی بهرهبرداران و کارشناسان، بتوانیم تأثیر مثبت و مؤثری در حوزه کشاورزی کشور داشته باشیم و به توسعه این بخش کمک کنیم.
فعالیت موزه ماشینآلات کشاورزی
ربانی نسب اذعان کرد: موزه ماشینآلات کشاورزی افتتاح شده و از روزی که وارد این مرکز شدیم، توجه ویژهای به موزهها و کلکسیونها داشتهایم. وسایل قدیمی موجود در مرکز ممکن است کاربردهای مفیدی داشته باشند و ما تصمیم داریم این موزه را به یک بخش فعال و پربازدید تبدیل کنیم. تأکید داریم که هیچ بخشی از مرکز حتی برای یک روز نیز تعطیل نباشد.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) افزود: این موزهها دارای ویژگی خاصی هستند، بهویژه برای دانشآموزان که میخواهند تحولات صنعت و فناوری را به خوبی درک کنند. موزهها به بازدیدکنندگان این امکان را میدهند تا با مسیر تکامل و پیشرفتهای صنعت کشاورزی آشنا شوند و ببینند چه اقداماتی برای ارتقای این صنعت انجام شده است.
وی اظهار کرد: در حوزه روابط بینالملل، ما از ابتدا شروع به ایجاد ارتباطات کردهایم و برخی حوزههایی که میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند، دفتر روابط بینالملل سازمان تحقیقات و دفتر اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه هستند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام دادیم، حضور در نمایشگاه اکسپو و دیدار با چند اتاق بازرگانی و بحث و تبادلنظر با آنها بود.
استفاده از نخبگان ایرانی خارج از کشور
ربانی نسب با اشاره به اینکه رویکرد کلی ما در این حوزه استفاده از نخبگان ایرانی خارج از کشور است، اظهار کرد: این افراد که در حوزههای تخصصی کشاورزی فعال هستند، میتوانند بهعنوان مدرس و با انتقال تجربههای پیشرفته از کشورهای مختلف، در ارتقای توانمندیهای بخش کشاورزی کشور ما نقش مؤثری ایفا کنند. لیست این نخبگان در سازمان تحقیقات موجود است.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا از حضور و تخصص این افراد به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کنیم تا بتوانیم تحول و پیشرفت در این حوزه را سرعت ببخشیم. این یکی از گامهای اصلی و مؤثر ما در راستای گسترش روابط بینالملل و تقویت ظرفیتهای علمی و عملی کشور در بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به تلاش برای آموزش تولیدکنندگان برتر کشور در حوزه صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: با توجه به وجود ظرفیتهای عظیم اقتصادی در کشورهای اطراف مانند آسیانه میانه یا کشورهای عربی، ارتباطات اقتصادی صحیح و مؤثر در این مناطق نهتنها میتواند فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری ایجاد کند، بلکه از نظر امنیتی نیز تأثیرات مثبتی خواهد داشت.
معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در منطقه برای تولیدکنندگان ایرانی
ربانی نسب بیان کرد: ما در تلاشیم تا با همکاری وزارت امور خارجه، مدیریت روابط بینالملل سازمان تحقیقات و وزارت جهاد کشاورزی، فرصتهای سرمایهگذاری در کشورهای همسایه و منطقه را برای تولیدکنندگان ایرانی شناسایی و معرفی کنیم. هدف ما این است که این فرصتها بهویژه برای تولیدکنندگان برتر و علاقهمندان در بخش کشاورزی فراهم شود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) افزود: این فرصتها نهتنها از نظر اقتصادی بلکه بهطور عملیاتی نیز میتواند به تولیدکنندگان کمک کند تا راهکارهای مؤثر برای گسترش فعالیتهای خود بیاموزند. با برگزاری کارگاههای آموزشی، به تولیدکنندگان کمک میکنیم توانمندیهای خود را تقویت کنند. تلاش میشود کارگاهها فقط بهصورت تئوری برگزار نشوند.
ربانی نسب عنوان کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی نیاز به پایهای قوی دارد. اگر بتوانیم تعدادی از افراد را در کشورهای مختلف، مثلاً در زمینه گلخانهسازی، آموزش دهیم، آنها پس از بازگشت به کشورشان میتوانند مشتریانی برای خرید خدمات از شرکتهای ما شوند. این آموزشها میتوانند فرصتی برای گسترش بازارهای صادراتی و استفاده از خدمات فنی مهندسی کشور باشند.
تلاش برای گسترش تعاملات بینالمللی
وی اضافه کرد: برنامه ما این است که تعاملات بینالمللی را گسترش دهیم. این مرکز پتانسیلهای خوبی دارد؛ هم از نظر امکانات سختافزاری و هم نیروی انسانی مسلط به زبانهای خارجی. امیدواریم با این ظرفیتها، شاهد برگزاری دو یا سه رویداد مؤثر و تأثیرگذار در مرکز باشیم که بتواند به گسترش همکاریهای بینالمللی و تبادل دانش و تجربه کمک کند.
به گفته ربانی نسب، این مرکز برنامههای خوبی تا به حال داشته و همکاران در سالهای گذشته بسترهای مناسبی را برای ارائه خدمات در حوزه وظیفهمندی فراهم کردهاند. اکنون با توجه به پیشینه خوب و ظرفیتهای ایجاد شده، ما بر روی چند موضوع خاص تأکید بیشتری داریم و با توجه به این امکانات و ظرفیتهای موجود، قصد داریم این برنامهها را به نحو احسن انجام دهیم.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی خاطرنشان کرد: تأکید ما بر دورههای مهارتی است و سعی داریم تکنسینهای ماهر تربیت کنیم تا بهاینترتیب نیروی کار متخصص و کارآمد در بخش کشاورزی و دیگر حوزههای مرتبط داشته باشیم. علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس نیز اعلام کرده که ظرفیت قانونی برای حمایت از این موضوع وجود دارد.
تقویت شرکتهای نوآور، فناور و دانشبنیان
ربانی نسب با اشاره به اعلام آمادگی این نماینده برای حمایت از این برنامهها توضیح داد: گام اول در توسعه آموزشهای مهارتی، تقویت شرکتهای نوآور، فناور، دانشبنیان و کارآفرین است. چون ما پارک علم و فناوری داریم، باید تلاش کنیم این بخش را تقویت کرده و بهویژه بر روی شرکتهایی که قصد دارند وارد توسعه بازار شوند، تمرکز کنیم.
وی افزود: همکاری بیشتر با این شرکتها میتواند باعث شود که از توان آنها در زمینه آموزشهای کاربردی استفاده کنیم. این نوع همکاریها به دو نتیجه مهم منجر میشود: آموزشی که ارائه میدهند عملی و کاربردی است و این شرکتها برای خود مشتری پیدا میکنند و در نتیجه رشد میکنند. وقتی این شرکتها رشد کنند، بهتبع آن بخش کشاورزی هم رشد خواهد کرد.
ربانی نسب با تأکید بر ضرورت همکاری با مؤسسات تحقیقاتی برای انتقالیافتهها و تقویت این روابط گفت: ما در البرز میزبان بسیاری از این مؤسسات تحقیقاتی و بهنوعی صادرکننده دانش در کشور هستیم. تلاش ما این است که حداکثر استفاده را از دانشمندان و محققان این مؤسسات ببریم و از ظرفیتهای آنها در جهت توسعه بخش کشاورزی بهرهبرداری کنیم.
عدم تناسب بین نیازهای آموزشی و ارائهدهندگان آموزشها
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) اظهار کرد: توانمندسازی پژوهشگران در برخی حوزهها، بهویژه در زمینههای نوین و پیشرفته، نیاز به آموزشهای مستمر دارد و ما هیچگاه خود را غنی و بینیاز از آموزش نمیبینیم. این رویکرد نهتنها باعث ارتقای سطح علمی پژوهشگران خواهد شد، بلکه میتواند تأثیر قابلتوجهی در بهبود کیفیت محصولات و خدمات کشاورزی کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه با تقویت این روابط و آموزشهای تخصصی، میتوانیم پیشرفتهای چشمگیری در زمینه پژوهش و نوآوری در بخش کشاورزی ایجاد کنیم، اذعان کرد: یکی از چالشهای اصلی در بخش کشاورزی کشور، عدم تناسب بین نیازهای آموزشی در سطح کشور و تعداد و شرایط افرادی است که میتوانند این آموزشها را ارائه دهند.
ربانی نسب اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین سنی کشاورزان 53 سال است و 23 درصد از آنها سواد خواندن و نوشتن ندارند، نیاز به برنامههای آموزشی ویژه و متناسب با این شرایط کاملاً محسوس است. گستردگی حوزه فعالیتهای ما در سطح کشور، نیاز به آموزشهای متناسب با شرایط مختلف دارد و یکی از چالشهای اصلی نیازسنجی دقیق و علمی است.
ضرورت نیازسنجی برای ارائه آموزشهای صحیح
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه برای ارائه آموزشهای درست و دقیق، نیاز به نیازسنجی صحیح داریم که این امر باید توسط بخش اجرایی انجام شود، بر ضرورت تمرکز بر حوزه اثربخشی آموزشها تأکید و اضافه کرد: ما دورههای مجازی برگزار کردهایم و هر روزه تقریباً برنامههای آموزشی داریم که مدرسان از سراسر کشور در آنها حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: تالار ترویج ما فراهم شده تا آخرین یافتههای علمی، تحقیقاتی و کاربردی در آن بارگذاری شود، اما نیاز به افرادی داریم که به این منابع مراجعه کنند تا از آنها بهرهبرداری کنند. باید با همین برنامههای آموزشی، برای رفع چالشهای موجود تلاش کنیم و اثربخشی این برنامهها را افزایش دهیم تا بهطور مؤثری نیازهای آموزشی بخش کشاورزی برطرف شوند.
ربانی نسب با اشاره به شعار سال بیان کرد: اگر قرار باشد یک سرمایهگذاری موفق و مؤثر انجام شود، نیازمند مؤلفههای اساسی است که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند. ازجمله این مؤلفهها، فراهم بودن بستر مناسب و جذب سرمایهگذاران واجد شرایط است. بسیاری از افرادی که وارد سرمایهگذاری یا بخشهایی از کار به بخش خصوصی واگذار شده، با چالشهایی مواجه شدهاند.
اهلیت، مسئلهای حیاتی برای سرمایهگذاری
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه این چالشها ناشی از آن است که افراد دریافتکننده وام یا استفادهکنندگان از فرصتها، بهطور کامل دارای اهلیت لازم نبودهاند، ادامه داد: اهلیت برای سرمایهگذاری مسئلهای حیاتی است که شامل ابعاد اخلاقی و فنی میشود. در بخش اخلاقی، اطمینان از نیت درست و قصد صحیح در انجام کار مهم است.
وی افزود: در بخش فنی، سواد و دانش مرتبط با کار باید مدنظر قرار گیرد. برای سرمایهگذاری صحیح و استفاده از فرصتهای مطلوب، باید دانشی ایجاد شود که نحوه صحیح سرمایهگذاری و انجام فعالیتهای مرتبط با آن را آموزش دهد. بنابراین، گام اول در این راستا، تقویت سرمایه انسانی، ارتقای مهارتهای فنی و ایجاد اهلیت لازم در افراد برای انجام یک کار درست و موفق است.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) اذعان کرد: تسهیل پذیرش نوآوریها از طریق اطلاعرسانی و آموزش میتواند نقش مهمی در افزایش اعتماد به فناوریها و نوآوریها ایفا کند. بسیاری از افراد به دلیل عدم تطابق با روشهای گذشته خود از پذیرش فناوریهای جدید خودداری میکنند. آموزش میتواند موجب افزایش پذیرش فناوریها و کاهش ریسک سرمایهگذاری شود.
اهمیت همسویی با سیاستهای کلان کشور
ربانی نسب با اشاره به اینکه زمانی که افراد آموزش کافی ببینند و ابعاد سرمایهگذاری را درک کنند، میتوانند ریسکها را بهتر مدیریت کنند، بر اهمیت ارتقای توان مدیریتی کسبوکارها تأکید و مطرح کرد: بسیاری از افرادی که وارد فضای کسبوکار میشوند، در حوزه فنی تخصص دارند اما نیاز به افرادی دارند که از مسائل مدیریتی و مشکلات سرمایهگذاری آگاه باشند.
به گفته وی، توان مدیریتی افرادی که وارد کسبوکارهای نو و فناور میشوند، با آموزش قابل تقویت است. همسویی با سیاستهای کلان کشور نیز اهمیت بسیاری دارد، بهویژه در چارچوب شعار سال. تقویت همکاریهای جمعی از طریق آموزش و جلب اعتماد سرمایهگذاران میتواند به تحقق این اهداف کمک کند و در نهایت موجب رشد و توسعه کسبوکارهای نوآورانه و فناورانه شود.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) اضافه کرد: معرفی نمونههای موفق در حوزه کشاورزی و کشاورزان نمونه میتواند تأثیر زیادی در جلب اعتماد سرمایهگذاران داشته باشد. یکی از برنامههای مدنظر، این است که یک برنامه جامع داشته باشیم تا نشان دهیم سرمایهگذاران میتوانند با حمایت از کشاورزان نمونه، سرمایهها را چندین برابر کنند.
هدفگذاری برای کاهش مصرف آب تا پایان برنامه هفتم توسعه
ربانی نسب بیان کرد: کاهش مصرف آب در اراضی بالای 10 هکتار یکی از احکام مرتبط با کشاورزی بوده که هدف آن کاهش مصرف آب تا پایان برنامه هفتم و حفاظت از منابع آبی است. ما در اجرای الگوی کشت و مدیریت منابع انسانی میتوانیم اقدامات آموزشی مناسبی انجام دهیم تا این اهداف محقق شوند. نگهداری از سیستمهای آبیاری نیز اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه این روشها میتوانند نقش مؤثری در حفظ منابع آبی و بهینهسازی مصرف آب در کشاورزی ایفا کنند، بیان کرد: شرکتهایی در زمینه هوشمندسازی سیستمهای آبیاری در حال فعالیت هستند. علیرغم پیشرفتهایی که در این زمینه حاصل شده، هنوز در بسیاری از مناطق کشاورزی بهصورت سنتی انجام میشود، بهویژه در اراضی خرد.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در زمینه حفاظت از خاک و منابع طبیعی، نیاز به آموزش جوامع محلی برای مشارکت در پروژههای آبخیزداری داریم. چاره بسیاری از مشکلات ما فرهنگ آبخیزداری بوده کشاورزی حفاظتی یکی از مهمترین و اثربخشترین روشهای مدیریت منابع آبی است. برنامه ویژهای برای توسعه کشاورزی حفاظتی در البرز داریم.
توانمندسازی مدیران تعاونیها در بازار
وی با بیان اینکه در حال تربیت مربیانی هستیم که بتوانند کشاورزی حفاظتی را در سایر استانها توسعه دهند، هدف از این امر را توسعه دانش موجود در حوزه مدیریت منابع آبی در سراسر کشور مطرح کرد: تعاونیها جایگاه بسیار مناسبی دارند و اخیراً جلسهای با سازمان مرکزی تعاون روستایی داشتیم و درخواستهایی برای برگزاری دو یا سه دوره آموزشی داشتند.
ربانی نسب افزود: یکی از این دورهها مربوط به توانمندسازی مدیران تعاونیها در زمینه بازار است که قصد داریم برگزار کنیم. همچنین، برای فعال کردن تعاونیها در حوزه توسعه صادرات، برنامههایی داریم. برخی از کشت و صنعتها و شرکتهای سهامی زراعی پیشرفته هستند و نیاز به آموزش خاصی ندارند، اما از این منابع آموزشی برای بهرهبرداران استفاده خواهیم کرد.
خبرنگار: مینا صدیقیان
انتهای پیام/