اختصاص ۸۰ درصد ضریب نفوذ بذر ذرت کشور به ارقام ۷۰۳ و ۷۰۴
اختصاص ۸۰ درصد ضریب نفوذ بذر ذرت کشور به ارقام ۷۰۳ و ۷۰۴
رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: ارقام 703 و 704 با یکدیگر 80 درصد ضریب نفوذ بذر ذرت کشور را به خود اختصاص می دهند.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، علی ماهرخ، رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صبح امروز در بیست و دومین تور رسانه ای سازمان تات گفت: این بخش در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را آغاز کرد و از همان سال تحقیقات ذرت در کشور شروع شد.

وی هدف را توسعه سطح زیر کشت و گیاه ذرت در ایران عنوان و بیان کرد: در سال ۱۳۶۳ بخش تحقیقات علوفه راه اندازی شد و فعالیت خود را با گیاه یونجه آغاز کرد و در سال ۱۳۷۷ بنا بر سیاست های موجود، این دو بخش با یکدیگر ادغام شدند.

رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به فعالیت این بخش در زمینه گیاهانی از جمله ذرت، یونجه، شبدر، اسپرس، سورگوم و ارزن ها اذعان کرد: این بخش تا به امروز ۴۶ رقم را معرفی کرده است.

ماهرخ این ارقام را شامل ۲۳ رقم ذرت، هشت رقم سورگوم، پنج رقم یونجه، چهار رقم شبدر، سه رقم ارزن و سه رقم اسپرس دانست و افزود: این ارقام به صورت مستقیم در سبد تولید بذور برای زارعین کشور و به صورت غیرمستقیم در تولید پروتئین و فرآورده های لبنی و دامی در سبد غذایی خانوارهای کشور نقش دارند.

وی مطرح کرد: بر اساس سطح زیر کشت فعلی کشور، نیاز بذر ایران حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تن است که از این مقدار، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در داخل کشور و حدود دو هزار تن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اهداف تنوع ارقام تولید می شود.

به گفته رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ذرت علوفه ای ۷۰۴، ۷۰ درصد و رقم ۷۰۳ حدود ۱۰ درصد سطح زیر کشت ذرت کشور را شامل می شود، یعنی این دو رقم با یکدیگر ۸۰ درصد ضریب نفوذ بذر ذرت کشور را به خود اختصاص می دهند.

ماهرخ از تولید سالانه حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و یک میلیون تن دانه ذرت در کشور خبر داد و عنوان کرد: نیاز علوفه کشور برای تولید فرآورده های دامی و لبنی حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون تن علوفه های زیلویی و خشبی است.

وی تصریح کرد: رقم ۷۰۴ در سال ۱۳۵۹ توسط محققان معرفی و وارد عرصه های ذرت کاری کشور شد و تا به امروز پایدار مانده است. من از این رقم به عنوان شاهکار طبیعت یاد می کنیم و با توجه به اینکه میراثی برای تولید ذرت در آینده است، باید آن را حفظ کنیم.

رئیس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: اگر به هر دلیلی خدشه ای در رقم ۷۰۴ ایجاد شود، بیش از ۷۰ درصد تولید ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و یک میلیون تن دانه ذرت مورد تخطی قرار می گیرد و سالیان سال زمان می برد تا به نقطه ای که امروز هستیم برگردیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/