استان البرز، ویترین امنیت غذایی کشور است
استان البرز، ویترین امنیت غذایی کشور است
مدیرکل دامپزشکی استان البرز این استان را ویترین امنیت غذایی کشور دانست و گفت: تعداد همکاران دامپزشکی البرز یک هزار نفر است که نسبت به تامین و تضمین سلامت غذای حدود 3 هزار و 800 نفر جمعیت این استان اقدام می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، دکتر علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، جایگاه سازمان دامپزشکی در حوزه امنیت غذایی را ویژه خواند و مطرح کرد: حوزه دامی ۳۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه دامی کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و با اشاره به نقش و جایگاه دامپزشکی در حوزه تجارت و ارتباطات بین المللی گفت: هیچ کشوری در دنیا امکان تبادل نهاده ها و غذاها را ندارد، مگر با رعایت الزامات و قوانین و مقررات بین المللی در قالب سازمان های تجارت خواروبار جهانی، بهداشت جهانی و بهداشت جهانی دام.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به تاثیر سرمایه دامی در تولید و اشتغال پایدار عنوان کرد: دامپزشکی در حوزه تامین سلامت جامعه نیز تاثیرگذار است. ۵۰ درصد از بیماری های موجود که می توانند انسان را درگیر کنند، بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های نوپدید و بازپدید هستند که این سازمان در ریشه کنی، کنترل و مبارزه با آنها نقش ویژه ای دارد.

البرز در تنوع واکسن های دامی رتبه اول کشور است

رفیعی پور با اشاره به ویژگی ها و ظرفیت های خاص استان البرز بیان کرد: این استان در پرورش دام اصیل و تولید شیر رتبه چهارم کشور، در تولید تخم مرغ و پرورش مرغ تخم گذار رتبه ۶ و در پرورش ماهیان زینتی نیز رتبه ۶ کشور را به خود اختصاص داده و ۱۷۸ کارخانه بسته بندی فرآورده های خام دامی و کشتارگاه صنعتی دام و طیور در این استان مستقر هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به فعالیت ۲۳۰ واحد تشخیص و درمان دامپزشکی در بخش خصوصی و ۵۰ کارخانه تولید واکسن و داروهای دامپزشکی در این استان و کسب رتبه ۲ کشور و با بیان اینکه البرز در تنوع واکسن های دامی و دارو و مکمل ها رتبه اول کشور است، مطرح کرد: یک هزار و ۹۰۰ واحد عرضه فرآورده های خام دامی در این استان فعال هستند.

وی جمعیت دامی استان البرز شامل گاو، گوسفند، اسب و شتر را حدود ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۳۰۳ راس عنوان و خاطرنشان کرد: البرز در تشخیص زودهنگام، هشدار به موقع و پیشگیری و واکنش سریع در برابر بیماری های دام و طیور و حیات وحش به عنوان استان پایلوت انتخاب شده و به زودی در ایجاد مرکز تشخیص بیماری های دامی به عنوان هد کشور انتخاب می شود.

استقرار ۷ واحد تولید واکسن دام و طیور در البرز

رفیعی پور استان البرز را ویترین امنیت غذایی کشور دانست و اظهار کرد: ما در رشد دامپروری، تولید دام مولد، ویژه و خاص، تولید اسپرم برای حوزه شیر و … استان چهارم کشور هستیم و سایر استان ها در این زمینه به ما نیاز دارند. تعداد همکاران دامپزشکی البرز یک هزار نفر است که نسبت به تامین و تضمین سلامت غذای حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت این استان اقدام می کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه کارکنان همچنین مسئولیت حراست و صیانت از جمعیت دامی حدودا ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار راسی را بر عهده دارند که دام ها به بیماری مبتلا و تولید و اشتغال دچار مشکل نشود، خاطرنشان کرد: هفت واحد تولید واکسن دام و طیور، هشت واحد تولید دارو، ۱۱ واحد مکمل سازی و چهار واحد تولید سموم دامپزشکی در البرز فعالیت دارند.

وی از استقرار ۹ واحد تولید ضدعفونی و شوینده های مورد مصرف در صنایع مربوطه، سه واحد تولید آنزیم و پروبیوتیک، ۳۰ واحد شرکت پخش دارو و واکسن و ۱۸۷واحد درمانی و تشخیصی در البرز خبر داد و مطرح کرد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری در این مراکز، بیش از ۷ هزار و ۸۹۱ عملیات جراحی و مامایی برای دام و طیور انجام شده است.

واکسیناسیون خانه به خانه بیش از ۱۱۱ قطعه طیور

رفیعی پور با اشاره به انجام ۲۹ هزار و ۴۳۳ مورد معالجه دام سبک و سنگین در مراکز فوق بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۷۹ نوبت سر واکسیناسیون علیه بیماری های دامی انجام و ۹۹ هزار و ۸۲۵ مورد نیز آزمایش در حوزه بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و کنترل کیفی فرآورده های غذایی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در حوزه طیور ممکن است بیماری های خطرناک توسط پرندگان مهاجر از کشورهای مختلف به ایران و حیات وحش و تالاب های کشور منتقل شده و پرندگان سنتی ما را درگیر کرده و به حوزه طیور صنعتی منتقل شود و اپیدمی خطرناکی را ایجاد کند که در نیمه اول سال جاری بیش از ۱۱۱ هزار قطعه طیور به صورت انفرادی و خانه به خانه روستاییان واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از صادرات ۲۸۰ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۲۴۸ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ و حدود ۱۰۰ هزار کیلوگرم پودر گوشت، حدود ۴ میلیون و ۳۵۷ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۴۸۹ کیلوگرم خاویار، ۶ هزار و ۸۱۰ کیلوگرم خرچنگ، ۲۵ هزار کیلوگرم خوراک دام، ۱۰۶ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل طیور و پنج هزار کیلوگرم کنسرو ماهی از این استان خبر داد.

صادرات ۴۶۶ هزار کیلوگرم محصولات لبنی از البرز

رفیعی پور همچنین با اشاره به صادرات ۲۵۶ هزار کیلوگرم گوشت مرغ منجمد، ۸۱۰ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه و حدود یک هزار و ۲۵۳ کیلوگرم ماهی منجمد، ۴۶۶ هزار کیلوگرم محصولات لبنی، ۱۷۵ هزار کیلوگرم موم عسل و ۲۳۰ هزار کیلوگرم میگو از کشتار ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۹۲ قطعه مرغ خبر داد و گفت: از این مقدار، ۳۸ کیلوگرم غیرقابل مصرف تشخیص داده و از چرخه مصرف خارج شده است.

وی بیان کرد: در این مدت، ۵۱ هزار و ۸۳۳ راس گوسفند، بز، گاو و گوساله کشتار که از این تعداد حدود ۱۹ هزار کیلوگرم غیر قابل مصرف انسانی تشخیص داده و همچنین ۳۹ هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی صورت گرفته و منجر به ضبط حدود ۶۳ هزار کیلوگرم فرآورده شده که از این میزان معدوم سازی ۴۷ هزار و ۹۸۶ کیلوگرم فرآورده انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اظهار کرد: این خبر خوش را به هم استانی ها می دهم که در ۶ ماه نخست سال جاری هیچ اپیدمی بیماری در حوزه طیور نداشتیم و حتی به صورت موردی هم شاهد بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، شاربون یا سیاه زخم و … نبودیم. با اقدامات انجام شده، این اداره کل در سال جاری در زمره دستگاه های برتر استان البرز قرار گرفت.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/