البرز، پیشرو در زمینه مهارت آموزی/ اولین کارگاه شبیه سازی جوشکاری کشور در البرز افتتاح می شود
البرز، پیشرو در زمینه مهارت آموزی/ اولین کارگاه شبیه سازی جوشکاری کشور در البرز افتتاح می شود
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز البرز را یکی از استان های پیشرو در زمینه مهارت آموزی در کشور دانست و گفت: کارگاه شبیه سازی جوشکاری برای اولین بار در کشور در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رهبری کرج افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، بهزاد غفاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ملی مهارت در مرکز آموزش فنی و حرفه ای فردیس برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه و تبریک هفته ملی مهارت گفت: ششم مرداد ماه به عنوان روز ملی مهارت های فنی و حرفه ای و کارآفرینی در تقویم رسمی کشور درج شده است.

وی با اشاره به اینکه فنی و حرفه ای یک سازمان رسمی دولتی و عهده دار بخش آموزش کوتاه مدت کشور است، رسالت این سازمان را تربیت نیروی متخصص و ماهر و ارائه آموزش های مهارتی به کارآموزان و هدایت آن ها به داخل بنگاه های اقتصادی دانست و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با دارای بودن ۹ هزار استاندارد، در چهار خوشه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر آموزش های مهارتی را ارائه می دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز مطرح کرد: البرز یکی از استان های پیشرو در زمینه مهارت آموزی در کشور محسوب می شود و دارای هفت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان های کرج، نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد است. این سازمان به دنبال ارائه آموزش های به روز متناسب با نیاز جامعه است تا بتواند نیروهای ماهر و زبده ای را به منظور فعالیت در حوزه صنایع در زمینه های مختلف پرورش دهد.

بی مهری به سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سالیان گذشته

غفاری با اشاره به بی مهری صورت گرفته به سازمان آموزش فنی و حرفه ای طی سالیان گذشته و با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، از برخی حرفه ها که نیاز بود خود را در آنها به روز کنیم، عقب ماندیم و نتوانستیم خود را متناسب با نیازهای جامعه آپدیت کنیم، ادامه داد: سازمان در مواقعی که نمی تواند سرمایه گذاری کند، از بخش خصوصی دعوت می کند و آموزش های مهارتی را ارائه می دهد.

وی استانداردسازی، آموزش و سپس سنجش را از وظایف ذاتی این سازمان دانست و با اشاره به اینکه گواهینامه های مهارتی اعطا شده توسط آن در سراسر دنیا معتبر و قابل ترجمه هستند، بیان کرد: دانش آموزان، دانشجویان، سربازان وظیفه، زندانیان، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، معتادان بهبودیافته، متفاضیان مهارت آموزی و عشایر بخشی از جامعه هدف سازمان هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، شاغلان بنگاه های اقتصادی، زنان خانه دار، کودکان کار و خیابان، پناهندگان و اتباع خارجی را دیگر گروه های جامعه هدف فنی و حرفه ای عنوان و مطرح کرد: وظیفه روسای مراکز پیاده سازی آموزش های مهارتی است. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز در سال گذشته مقام اول کشور را در زمینه برگزاری دوره های آموزشی در پادگان ها و آموزش زندانیان کسب کرد.

ارائه آموزش های مهارتی به بیش از ۵۴ هزار نفر در البرز

غفاری از ارائه آموزش های مهارتی به میزان ۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۴۰۶ نفر ساعت در استان البرز طی سال گذشته و تحقق بیش از صددرصدی تعهد و عملکرد این اداره کل خبر داد و خاطرنشان کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری نیز ۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۳۸۲ نفر ساعت آموزش های مهارتی در بخش دولتی و خصوصی به متقاضیان در بخش های مختلف ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ ارائه آموزش های مهارتی به ۷ هزار و ۷۴۴ نفر صورت می گیرد، اذعان کرد: در سال گذشته ۵۴ هزار و ۳۱۷ نفر در البرز آموزش های مهارتی را فرا گرفتند که منجر به صدور گواهینامه شد. سازمان آموزش فنی و حرفه ای هر ساله نسبت به برگزاری مسابقات ملی مهارت در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری اقدام می کند و تیم منتخب مهارت کشور از استان ها تشکیل می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز با بیان اینکه نفرات اول تا سوم هر رشته مرحله اردوی مهارتی را طی می کنند و نفرات منتخب از میان آنها به مسابقات جهانی اعزام می شود، اظهار کرد: مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک بار و امسال با حضور تیم ملی منتخب مهارت کشور در فرانسه برگزار می شود. ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ مدال طلایی ملی مهارت در رشته طلا و جواهر را کسب کرد.

تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم

غفاری البرز را در زمینه آموزش جزو پنج استان برتر کشور دانست و مطرح کرد: یکی از اقدامات بزرگ دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم تصویب و ابلاغ اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای بود، پیش از این سازمان ۵۰ سال اساسنامه نداشت. سازمان فنی و حرفه ای از نظر منابع مالی در مضیقه قرار دارد و دولت پیش از تصویب اساسنامه نمی توانست به آن کمک کند اما اکنون دست سازمان کمی باز شده است.

وی با بیان اینکه پس از تصویب اساسنامه، سازمان می تواند در شرایط و مواقع مختلف درآمدزایی داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه البرز جزو استان های پیشرو در زمینه مهارت آموزی است، تلاش کرده ایم به دنبال رشته های هایتک و پیشرفته برویم و دوره های خوبی را نیز در این زمینه برگزار کرده ایم. یکی از اقدامات ما تجهیز و راه اندازی کارگاه هوشمندسازی ساختمان (BMS) در مرکز فنی و حرفه ای شهید رهبری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز از تجهیز و راه اندازی کارگاه انرژی خورشیدی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رهبری نظرآباد و شهید خدایی کرج خبر داد و اعلام کرد: کارگاه شبیه سازی جوشکاری برای اولین بار در کشور در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رهبری کرج افتتاح می شود؛ شبیه سازی این رشته را در هیچ مرکزی در کشور نداریم.

غفاری در پایان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز، افتتاح دو کارگاه در خصوص پرینترهای سه بعدی بود و دو روز پیش نیز اولین کارگاه هوش مصنوعی در مرکز آموزش فنی و حرفه ای الزهرا ویژه خواهران افتتاح شد. همچنین مراکز آموزشی به نام PMC در دانشگاه ها راه اندازی شده که آمادگی ارائه آموزش های مهارتی به دانشجویان را دارد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/