امروز در حوزه تولید فرآورده های خام دامی رتبه اول کشور هستیم
امروز در حوزه تولید فرآورده های خام دامی رتبه اول کشور هستیم
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: در دهه های گذشته کشور ما در حوزه تامین فرآورده های خام دامی دارای وابستگی بود اما در حال حاضر موفق به کسی رتبه اول تولید آن شده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، دکتر علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دامپزشکی استان البرز امروز در حاشیه تور رسانه ای که به مناسبت هفته دامپزشکی و به منظور بازدید از کارخانه فرآروری ذرت و نهاده های دامی در نظرآباد صورت گرفت بر اهمیت تامین امنیت غذایی شهروندان تاکید کرد و گفت: این اداره کل همه تلاش خود را در راستای تولید محصولات با کیفیت و سالم به کار می گیرد تا امنیت غذایی مردم تامین شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و اداره کل دامپزشکی با همکاری و مشارکت تکمیل کننده نقش سلامت جامعه که یکی از ارکان آن غذای مردم است را ایفا می کنند، ادامه داد: امروز در این برنامه قرار است در مورد یک نهاده مهم و تاثیرگذار در تامین غذای انسان و دام صحبت کنیم و با خواص آن بیشتر آشنا شویم و آن نهاده، ذرت است که نقش اصلی و مهمی در تولید خوراک آبزیان، دام و طیور دارد.

مدیرکل دامپزشکی البرز اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد از خوراک دام و طیور و آبزیان توسط این نهاده تامین می شود و در حوزه دامی رتبه اول و در حوزه انسانی نیز رتبه سوم غذای انسان را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در دهه های گذشته کشور ما در حوزه تامین فراورده های خام دامی دارای وابستگی کامل بود اما با حضور متخصصان با راه اندازی مجموعه های فرآوری دانه ذرت و … در حال حاضر موفق به کسب رتبه اول تولید غذای دام و طیور و آبزیان شده ایم.

رفیعی پور گفت: سرمایه دامی به دو شکل قابل حفاظت و حراست است که مهم ترین آن، غذاست زیرا اگر هر حیوانی اعم از دام، آبزیان و … به آب و هوا و غذای سالم دسترسی داشته باشند ما در بخش کیفیت و سلامت محصولات نگرانی نداریم بنابراین ابتدا باید آب و هوا و غذای سالم را تامین و پس از آن اذعان کنیم که گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و عسل سالم داریم.

وی اضافه کرد: ذرت هایی که ما در حوزه صنایع غذایی و خوراک دام و طیور استفاده می کنیم وارداتی است و این موضوع مسئولیت ما، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور را سنگین تر می کند اما مسئولیت اصلی بر عهده سازمان دامپزشکی است زیرا ذرت وارداتی باید هنگام ورود همه تست ها و آزمایشات لازم در زمینه تایید کیفیت، سلامت و بهداشتی بودن محصول بر روی نهاده وارداتی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: محصول وارد خط تولید شده و پس از تولید محصول نهایی آماده مصرف نیز آزمایشات لازم انجام تا سلامت و کیفیت محصول تایید و منجر به تامین امنیت غذایی شود تا شهروندان با خیالی آسوده محصولات مورد نظر را مصرف کنند. این ذرت زمانی در آسیاب های دامداری ها در قالب محصولات سر مزرعه تولید می شد اما ما محصولاتی مانند سویا و آرد و روغن آن را نداشتیم.

رفیعی پور با بیان اینکه امروز این محصولات ارزشمند، ارزش افزوده به محصول ما می دهند تاکید کرد: ما امروزه واژه ای به نام ضایعات در حوزه دامی کشور نداریم. چون این ذرت اگر به صورت مستقیم وارد خوراک دام ما شود فقط آسیاب و با سویا و دیگر اقلام مخلوط و به خوراک دام تبدیل می شود اما در این کارخانه محصولات دیگری نیز از آن استحصال می شود و در کنار از سبوس آن هم در خوراک دام های ما استفاده می شود.

رفیعی پور با اشاره به نقش ذرت به عنوان یکی از مهم ترین محصولات در رژیم غذایی انسان عنوان کرد: این نهاده یکی از کاربردی ترین محصولات کشاورزی جهان است که در صنعت غذایی انسان و دام استفاده چند منظوره دارد و به نوعی در تولید گوشت، مرغ، و تخم مرغ نقش مهمی ایفا می کند بنابراین دامپزشکی در نظارت بر کیفیت و سلامت این محصول بسیار دقت می کند و در این مسیر می کوشد تا امنیت غذایی و رضایت شهروندان حاصل شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/