تاثیر منفی تغییر اقلیم بر محصولات کشاورزی و امنیت غذایی
تاثیر منفی تغییر اقلیم بر محصولات کشاورزی و امنیت غذایی
معاون بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: پدیده تغییر اقلیم تاثیرات گسترده و منفی بر محصولات کشاورزی و امنیت غذایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، محمدرضا شیری، معاون بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صبح امروز در بیست و دومین تور رسانه ای سازمان تات گفت: پدیده تغییر اقلیم تاثیرات گسترده و منفی بر محصولات کشاورزی و امنیت غذایی دارد.

وی عنوان کرد: بخش ها و مباحثی از آن هنوز به صورت کامل بررسی نشده که از جمله این موارد می توان به افزایش دمای حداقل اشاره کرد. این موضوع موجب شده بسیاری از آفات حالت طغیانی به خود بگیرند یا تداخل نسل داشته باشند که این امر مبارزه و کنترل آنها را بسیار دشوار کرده است.

معاون بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که تا پنج سال آینده پدیده تغییر اقلیم ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خسارت های آفات و بیماری ها را به صورت همزمان با خود به همراه داشته باشد.

شیری اقلیم را پدیده ای تصادفی و پیش بینی های آن را همراه با ریسک و عدم قطعیت دانست و افزود: در سال های اخیر گستردگی تغییرات امکان پیش بینی آنها با سناریوهای موجود را دشوار کرده است و این موضوع موجب کاهش عملکرد ارقام شاهد می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با معرفی ارقام جدید از کاهش عملکرد ناشی از پدیده تغییر اقلیم جلوگیری کنیم و عملکرد را نیز افزایش دهیم، افزود: نگهداری یک رقم فرآیند بسیار پیچیده ای دارد و شاهدیم که در دنیا یک رقم به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال نگهداری می شود.

معاون بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اذعان کرد: این موسسه با تکیه بر بدنه کارشناسی قوی خود و صرف هزینه های بسیار توانسته رقم ۷۰۴ را سرپا نگه دارد و حتی با بهبود والده موجب افزایش عملکرد نیز شده است.

به گفته شیری، این هیبرید علیرغم اینکه عملکرد و پایداری بسیار خوبی دارد اما به برخی بیماری ها حساس شده است، لذا همواره تلاش این بخش بر آن بوده که هیبریدهایی را پیدا کند که در کنار داشتن عملکرد بالا و پایداری، نسبت به بیماری ها نیز مقاوم باشند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/