تحقق مردمی سازی تولید در کشاورزی با الگوسازی و بهره گیری از ظرفیت نخبگان
تحقق مردمی سازی تولید در کشاورزی با الگوسازی و بهره گیری از ظرفیت نخبگان
دستیار مردمی سازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: بهره گیری از ظرفیت های مردمی و نخبگان برای حل مسائل و چالش‌های بخش کشاورزی به کمک الگوهای موفق و کشاورزان نوآور از شاخص های مردمی سازی تولید است.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، پریوش مرادی، دستیار مردمی سازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه حرکت خوبی برای تحقق مردمی سازی تولید با بهره گیری از توان و ظرفیت نخبگان در استان آغاز شده است، گفت: ایجاد و توسعه مزارع نوآور بهره ور در حوزه ترویج کشاورزی دانش بنیان از اقدامات بسیار ارزنده حوزه ترویج در راستای الگوسازی نمونه های موفق بوده که موجب تسهیل و شتاب بخشی به روند مردمی سازی تولید در بخش کشاورزی استان می شود.

وی افزایش بهره وری با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان را از جمله راهبردهای اصلی برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برای تحقق مردمی سازی عنوان کرد و افزود: یکی از الزامات مردمی سازی اقتصاد، استفاده از ظرفیت‌های نوآوری و دانش بنیان است و توسعه فناوری‌ها و ارتقای بهره وری در سطح مزارع واحدهای تولیدی در واحدهای نوآور از مهمترین شاخص های سازه‌های ترویجی مانند سایت های الگویی و کانون های یادگیری به شمار می رود.

مرادی تولید مبتنی بر دانش با ارتقای بهره‌وری منابع پایه، کاهش هزینه‌ها و ایجاد اشتغال پایدار را گام های مؤثری در عملیاتی کردن جریان مردمی سازی تولید عنوان کرد و با بیان اینکه الگوهای خوبی در زمینه مردمی سازی در استان وجود دارد، گفت: به طور مثال حدود ۵۰ سازه ترویجی در حوزه کشاورزی شامل مزارع نوآوری، سایت های الگویی، کانون های یاد گیری و مزارع نمایشی با هدایت و حمایت مجموعه مدیریت هماهنگی ترویج در ستاد سازمان و شهرستان ها ایجاد شده است.

دستیار مردمی سازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه آنها همگی الگوهای موفقی از مردمی سازی تولید در بخش کشاورزی هستند به طوری که کشاورزان نوآور و پیشرو به عنوان بخشی از جامعه هدف ترویج این سازه ها را مدیریت می کنند، خاطرنشان کرد: پایداری تولید و دستیابی به امنیت غذایی مستلزم همراهی و مشارکت مردم به ویژه نخبگان و تولید کنندگان شاخص در این حوزه بوده و ظرفیت های استان البرز در تولید دانش بنیان مطلوب است.

مرادی مطرح کرد: استان البرز با دارا بودن ظرفیت های بسیار خوب در حوزه تولید دانش بنیان از جمله استقرار مؤسسات تحقیقاتی ملی به عنوان قطب علم و فناوری در کشور مطرح است و در بخش کشاورزی تولیدکنندگان این بخش حائز رکوردهای شاخصی در تولید انواع محصولات هستند. مزارع نوآوری به عنوان پایگاه ترویج نوآوری ها تلقی می شوند.

به گفته وی، توسعه نوآوری برای کمک به حل چالش ها و مسائل بخش کشاورزی و منابع طبیعی، استفاده از مزرعه نوآوری برای تسریع در فرآیند جذب، بومی سازی و ترویج دانش و فناوری های نوین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تسهیل دسترسی کشاورزان نوآور به برنامه های حمایتی و توسعه ای دولتی و غیردولتی، ایجاد ارتباط هدفمند میان کشاورزان نوآور با مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان برای بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی از مهمترین اهداف ایجاد مزارع نوآور است.

دستیار مردمی سازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بکارگیری محصول، فرآیند یا روش های سازماندهی نوآورانه و دانش بنیان، ارتقـای بهره وری، بهبود سطح کمی و کیفی تولیدات ایجاد ارزش افـزوده جدید، افزایش رقابت پذیری، حفاظت از منابع پایه و سودآوری در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را از جمله شاخص های تعیین شـده برای ایجاد مزارع نوآوری عنوان کرد.

مرادی در پایان اذعان کرد: این سازمان بخشی از حرکت به سمت مردمی سازی تولید را با شناسایی و معرفی الگوهای موفق در استان آغاز کرده است و امید آن می رود با مشارکت بهره برداران در فعالیت های ترویجی شاهد افزایش بهره وری هر چه بیشتر منابع تولید در بخش کشاورزی استان باشیم.

انتهای پیام/