تلاش برای افتتاح پروژه پردیس تئاتر کرج ظرف ۲ سال آینده
تلاش برای افتتاح پروژه پردیس تئاتر کرج ظرف ۲ سال آینده
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: اقدامات لازم به منظور تکمیل پروژه پردیس تئاتر کرج در حال انجام بوده و بودجه خوبی اختصاص یافته است و تلاش می شود ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، غلامرضا درکتانیان، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: استان البرز با تمدنی با قدمت بیش از ۹ هزار سال، آینه درخشانی برای تمدن گذشته و سکوی پرواز برای تمدن آینده است؛ این تمدن با فرهنگ اسلامی که به تمدن مهدی موعود (عج) متصل می شود، گره خورده است.

وی با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای هنری موجود در استان البرز به منظور انتقال ارزش های دینی به نسل جدید مطرح کرد: از جمله اقدامات انجام شده توسط این اداره کل طی سه ماه گذشته که بنده این مسئولیت را عهده دار شده ام می توان به برگزاری نمایشگاه کتابت قرآن کریم با حضور خوشنویسان البرزی به مدت یک هفته و تجلیل از خوشنویسان کتابت قرآن اشاره کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به برگزاری نشست با مدیران کانون های برگزاری آزمون های مهارتی و ارائه پیشنهاد تشکیل انجمنی برای حمایت از آنها بیان کرد: برگزاری نمایشگاه عکس با موضوع طبیعت در کرج و اجرای نمایش خیابانی در بوستان های استان در دهه ولایت نیز از دیگر اقداماتی هستند که طی این مدت انجام شده اند.

اکران فیلم سینمایی توسط سینما سیار در مناطق محروم

درکتانیان از تولید سرودهایی در وصف دهه ولایت و شهید جمهور و اجرای آنها در مناطق مختلف استان به ویژه محلات کم برخوردار کرج، اکران فیلم سینمایی توسط سینما سیار در مناطق محروم و تعزیه خوانی در اکومال فردیس در ایام محرم و صفر خبر داد و اضافه کرد: آیین اختتامیه نخستین المپیاد هنر برای آموزشگاه های هنری و هنرستان ها نیز برگزار و از آموزشگاه های برتر تقدیر شد.

وی یکی از اهداف برگزاری این المپیاد را کمک به پیشگیری از آسیب های اجتماعی، توسعه عدالت اجتماعی و شناسایی استعدادهای درخشان دانست و عنوان کرد: دومین آزمون جامع و چهل و سومین آزمون ادواری کار و دانش استان البرز با حضور ۲ هزار و ۵۲۳ هنرجو در بخش عملی و ۳ هزار و ۹۱۰ هنرجو در ۱۲ رشته و ۳۲ استاندارد مهارتی برگزار شد و البرز مقام دوم از نظر تعداد شرکت کننده را کسب کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به کسب رتبه در مسابقات کشوری و استانی آموزش و پرورش توسط دانش آموزان هنرستان های پسران و دختران کرج، از برگزاری اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی هنری یاریگران زندگی در رشته های عکاسی، گرافیک و طراحی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور ۳۲۰ نفر از سراسر کشور خبر داد.

اجرای طرح ملی طوبی در حوزه عفاف و حجاب

درکتانیان بازدید از موسسات آموزشی مهارتی و نظارت بر اقدامات این مجموعه ها و حمایت از آنها و رتبه بندی مراکز مهارتی آموزشی از نظر نحوه عملکرد را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و مطرح کرد: همچنین انتخابات انجمن نمایش البرز پس از چند سال تعطیلی به منظور از سرگیری فعالیت های مربوطه و شرکت در جشنواره فجر برگزار و مقرر شد اعضا نسبت به اجرای نمایش و تمرین ها اقدام کنند.

وی برگزاری کنسرت در اکومال فردیس و سالن همایش های ساوجبلاغ در دهه ولایت و عید سعید غدیر خم را دیگر اقدام انجام شده در سه ماه اخیر برشمرد و قرآن کریم را اصل و بنیاد دین اسلام و بقای امت اسلام را در گرو اشاعه و تعلیم آن دانست و افزود: انتخابات موسسات قرآن و عترت استان نیز با حضور ۵۸ نفر از مدیران موسسات قرآنی برگزار و از مجموعه های فعال تجلیل شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به برگزاری آزمون حفظ قرآن کریم برای همکاران، سلسله محافل انس با قرآن و آموزش و توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی به عنوان دیگر اقدامات این حوزه ادامه داد: طرح ملی طوبی نیز به عنوان برنامه ای مرجع و ملی به منظور آموزش و توانمندسازی بانوان برای تبلیغ عالمانه و هنرمندانه حجاب طی سه روز با حضور ۳۰۰ نفر اجرا شد.

نظارت بر نصب تابلوهای تبلیغاتی

درکتانیان از نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره جهت بررسی وضعیت و حمایت از آنها و نیز نظارت بر امور محوله خبر داد و بیان کرد: نظارت بر نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح استان نیز صورت می گیرد و در صورتی که تابلوهای غیرمجاز مشاهده شوند، با کانون های تبلیغاتی مربوطه برخورد و اقدامات لازم به منظور پایین آوردن تابلوها انجام خواهد شد.

وی، افتتاح طرح مسجد، کانون نشاط به منظور استفاده از ظرفیت مساجد برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و برگزاری دوره های فرهنگی، هنری و آموزشی و برپایی هفت موکب خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر عشق و دلدادگی در اربعین امسال را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در سه ماهه اخیر عنوان کرد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: در راستای توزیع عادلانه امکانات در مناطق مختلف و محرومیت زدایی، سرکشی و بازدید از مناطق محروم در دستورکار قرار گرفت و به منظور کمک به هنرمندان و موسسات قرآنی نسبت به حمایت از تولید محتوا و خرید محصولات فرهنگی تولید شده توسط هنرمندان با هماهنگی مشاور وزیر اقدام شد.

بازی های رایانه ای و ویدئویی منبع خوبی برای درآمد اقتصاد فرهنگ

درکتانیان اذعان کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای و ویدئویی به منظور پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان نهمین دوره بازی های رایانه ای و ویدئویی کشور و دومین دوره استانی را به مدت سه روز با همکاری آموزش و پرورش البرز، صداوسیما و بهزیستی استان و شهرداری کرج با حضور ۴۵۰ نفر در بازی فیفا ۲۴ و کوایز و ۲۰ نفر از توانخواهان تحت پوشش بهزیستی برگزار کرد.

وی ادامه داد: استان البرز از نظر تعداد شرکت کننده در این مسابقات مقام دوم را کسب کرد و به جای سه نفر، هشت نفر و یک نفر نیز از جامعه معلولین انتخاب شدند و به مسابقات کشوری راه یافتند. در کنار این بازی ها کارگاه های آموزشی بازی سازی و سواد بازی نیز به مدت سه روز برگزار شد. برخی کشورها مانند چین به اندازه درآمد نفت ما از این بازی ها درآمد کسب می کنند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه در صورتی که بتوانیم وارد این حوزه شویم، درآمد خوبی برای اقتصاد فرهنگ حاصل خواهد شد، اظهار کرد: در این بازه زمانی، ۷۹ نفر عضو جدید به صندوق هنرمندان پیوستند و به ۲۰ نفر وام اعطا شد. پیگیری مشکلات اعضای صندوق اعتباری هنر در دستورکار قرار دارد و تکمیل اطلاعات هنرمندان نیز جزو برنامه هاست.

سالن همایش فرهنگسرای امام علی (ع) آماده افتتاح است

درکتانیان عنوان کرد: در سفر دوم شهید جمهور به استان البرز بودجه ای برای تکمیل پروژه پردیس تئاتر کرج در نظر گرفته شد و پس از چند سال تعطیلی موفق به راه اندازی مجدد آن شدیم. در حال حاضر نیز اقدامات لازم در حال انجام بوده و بودجه خوبی اختصاص یافته و تلاش می شود ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد. اخذ بودجه برای بازسازی سالن های نمایش نیز از دیگر اقدامات ماست.

وی با اشاره به اخذ ۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی سالن های نمایش شهرستان های استان و برآورد مشکلات این حوزه که بخشی از آنها در حال رفع هستند، اذعان کرد: سالن همایش فرهنگسرای امام علی (ع) اشتهارد آماده افتتاح است. ساختمان خانه مطبوعات البرز نیز بخشی از تجهیزات داخلی آن باقی مانده که به زودی در صورت تکمیل این بخش، افتتاح خواهد شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با تاکید بر ضرورت مردمی سازی فرهنگ و مشارکت مردم در تولید، توزیع و ارائه خدمات فرهنگی و با بیان اینکه وظیفه ما تسهیلگری و حمایت و نظارت بر انجام اقدامات فرهنگی هنری است، خاطرنشان کرد: اکنون در حال اقدام نسبت به واگذاری تمام سالن های همایش به صورت اجاره ای به بخش خصوصی هستیم.

ضرورت مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز به منظور رونق اشتغال

درکتانیان با اشاره به تلاش برای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز بیان کرد: سرکشی و دیدار با خانواده های معظم شهدا به ویژه شهدای هنرمند، بازدید از مناطق محروم و کمک و حمایت از موسسات قرآنی و هنرمندان از جمله برنامه های کاری بنده است. همچنین تلاش می کنیم برنامه ریزی های لازم انجام و کنگره شهدای البرز به نحو احسن و در شان شهدای استان برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معتقدم به منظور دستیابی به افزایش تولید داخل و رونق اشتغال، باید مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز صورت گیرد، اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی وظایف ۳۰ دستگاه فرهنگی احصا و آنها نسبت به انجام تکالیف مربوطه مکلف شدند. بنده به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی تلاش میکنیم این تکالیف به نحو احسن انجام شود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای کارکنان این اداره کل به منظور تقویت دانش مهارتی و اجرایی آنها را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و عنوان کرد: در سال گذشته کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب انتخاب و در طرح پایتخت کتاب رتبه دوم کشور را کسب کرد. امسال تلاش می کنیم این رتبه را به اول کشور ارتقا دهیم.

بزرگداشت مفاخر استان در دستورکار است

درکتانیان با اشاره به اجرای برنامه هایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از برگزاری جشنواره مروجان کتابخوانی جام باشگاه های کتابخوانی نیز خبر داد و اذعان کرد: نشست های ادبی و نقد و رونمایی از کتاب و نیز جلسات شعرخوانی به صورت مداوم برگزار می شوند. رتبه بندی نشریات و روزنامه ها در سامانه جامع رسانه ها نیز بر زمین مانده بود که آغاز شد.

وی از اجرای طرح زن، خانواده و جوانی جمعیت در راستای برنامه های مصوب قرارگاه اجتماعی شهید آوینی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و نیز طرح استعدادیابی نوقلمان و حمایت از آنها و برگزاری کارگاه های نویسندگی خبر داد و افزود: هدف از اجرای این طرح ها شناسایی استعدادهای فرهنگی، هنری و رسانه ای و جریان سازی در راستای ارزش های نظام است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه سوگواره شعر خادم الرضا با حضور ۱۲ نفر از شعرای مطرح کشور خاطرنشان کرد: بزرگداشت مفاخر استان البرز در حوزه های مختلف از جمله اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد. مراسم گرامیداشت روز خبرنگار و اختتامیه هفتمین دوره جشنواره مطبوعات و رسانه های البرز با عنوان قلم برتر نیز برگزار شد.

تاسیس ۷ پایگاه خبری جدید در البرز

درکتانیان با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی پرتوی از اسرار نماز بیان کرد: اجرای طرح شبکه اطلاع رسانی بصیرت مجازی برای اولین بار با هدف آموزش روابط عمومی های دستگاه ها و رسانه ها و ایجاد یک شبکه اطلاع رسانی منسجم از ماه جاری آغاز می شود. طرح محتواسازان جریان ساز نیز از مجموعه طرح های قرارگاه شهید آوینی با هدف آموزش محتواسازی در فضای مجازی اجرا شد.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز بر تبلیغات شهری نظارت و بر رعایت خطوط قرمز تاکید می کند، خاطرنشان کرد: در سه ماه گذشته هفت پایگاه خبری و چهار روزنامه در البرز تاسیس و مجوز ۱۷ خبرگزاری تمدید شد. تلاش ما بر آن است که در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه اقدامات فاخر، ارزشمند و جریان ساز تولید شود و به دیده شدن استعدادهای موجود کمک کنیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/