تلاش برای تبدیل نگاه به فضای سبز از حالت لوکس به زیرساختی
تلاش برای تبدیل نگاه به فضای سبز از حالت لوکس به زیرساختی
مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور گفت: یکی از اهداف برپایی نمایشگاه صنعت منظر کشور که به میزبانی کرج صورت می گیرد، تبدیل نگاه به منظر و فضای سبز از حالت لوکس به حالت زیرساختی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، پیمان گیلانی، مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج برگزار شد، گفت: از سال ۹۶ ایده ای به نام صنعت منظر در کشور مطرح شد که اولین بار است به صورت رسمی در محافل تخصصی ما استفاده می شود و یک سازمان تخصصی با این عنوان به صنعت منظر ورود کرده است.

وی مطرح کرد: پیش از این همواره بحث گل و گیاه و فضای سبز مطرح بوده اما در ادبیات روز جهانی و حرفه ای دنیا مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته مانند سنگاپور، هرآنچه که مربوط به حوزه محیط و منظر شهری است در حوزه صنعت منظر تعریف می شود. هدف از برپایی این نمایشگاه تبدیل نگاه سنتی به مقوله فضای سبز و گل و گیاه به یک جریان کاملا صنعتی و اقتصادی است.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور عنوان کرد: تمام ایده ها و دیدگاه های مطروحه در این حوزه و فناوری ها و تکنولوژی های جدید در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار داده می شوند و همه باید دست به دست هم دهیم تا شرایطی برای پیاده سازی آنها در سطح شهر فراهم شود؛ در این صورت است که می توانیم ادعا کنیم به موفقیت دست پیدا کرده ایم.

گیلانی خاطرنشان کرد: اصولا در دیدگاه های نوین حوزه منظر شهری، تمامی بحث ها پیرامون کلیدواژه جهانی «راهکارهای آبی سبز» مطرح می شود و هر اتفاقی که در سطح مدیریت شهری رقم می خورد باید پاسخگوی این دو مسئله باشد، یعنی راهکارهایی مطرح شوند که ضمن توسعه فضای سبز، هم به معماری سبز و هم به منابع آبی کمک کنند. این نمایشگاه با کلیدواژه معماری پایدار و سبز برپا می شود.

ظرفیت های خوبی داریم که مغفول واقع شده اند

وی با بیان اینکه شرکت های حاضر در این نمایشگاه اغلب داخلی هستند زیرا هدف از برگزاری این رویداد، حمایت از تولید داخل است، به ظرفیت های خوب این حوزه که مغفول واقع شده اند، اشاره و اذعان کرد: گاهی اوقات محصولاتی که وارد کشور می شوند، ناظر به تفکر و نگاه لوکس به حوزه منظر هستند؛ یکی از اهداف دیگر این نمایشگاه تبدیل نگاه به منظر از حالت لوکس به حالت زیرساختی است.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور با اشاره به برپایی حدود ۴۵ غرفه در این نمایشگاه با توجه به ظرفیت سایت نمایشگاهی خاطرنشان کرد: مفهوم صنعت منظر بسیار گسترده و این حرفه یک تخصص بین رشته ای است که از یک سو در حوزه کشاورزی، از سوی دیگر در حوزه علوم اجتماعی و شناختی، از طرف دیگر در حوزه هنر و از دیگر سو در حوزه مسائل ساختمانی و عمرانی قرار می گیرد.

گیلانی توضیح داد: ما در قالب پاویون صنعت منظر ایران حدود ۴۰ گروه کالایی منحصر به فرد را شناسایی و از آنها برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم. به دلیل افزایش تنوع غرفه ها و آشنایی مخاطبان با حداکثر توان و ظرفیت این صنعت، مجبور شدیم از هر گروه کالا در خدمت یک شرکت معتبر باشیم. این شرکت ها مدیرانی با ذهن باز دارند و بخشی از فعالیت های آنها در حوزه مسئولیت اجتماعیشان است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت ها فقط به عنوان یک شرکت اقتصادی فعالیت ندارند، بلکه دغدغه شهر و زیباسازی شهر را نیز دارند، اظهار کرد: شعار محوری این نمایشگاه «کرج، پایتخت صنعت منظر کشور» انتخاب شده که شعاری اندیشیده شده است و امید آن می رود با همکاری همه از جمله سازمان سیما و منظر شهری بتوانیم برنامه راهبردی منظر را هم به زودی تدوین کنیم.

احداث پارک موضوعی مادر و کودک در حیدرآباد کرج

مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: یکی از پارک های موضوعی که برای اولین بار در کشور احداث می شود، پارک مادر و کودک واقع در حیدرآباد کرج است که این امر نشان دهنده توجه به مناطق کم برخوردار است. این پارک تا پایان دوره ششم مدیریت شهری تکمیل و تلاش می شود آن را به عنوان یک پارک موضوعی شاخص در کشور مطرح کنیم.

گیلانی با اشاره به آشفتگی بصری در حوزه سیما و منظر شهری و با تاکید بر اینکه شهر نیازمند پیرایش است، عنوان کرد: در شورای ششم تصمیمات خوبی در خصوص ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی اتخاذ شده که در حال اجراست. این مسئله موضوع تازه ای نیست و حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده و تمام تلاش ما ساماندهی تابلوهایی که موجب آلودگی بصری شده اند و نجات شهر از این وضعیت است.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور اذعان کرد: موضوعی که در اصطلاح تازه مطرح شده صنعت منظر در ادبیات حرفه ای کشور وجود دارد این است که همواره همه چیز ناظر بر سلیقه های شخصی و فردی بوده و کمتر ضوابط وجود داشته است و استانداردها نیز در این زمینه کمتر هستند، البته در این زمینه خالی از استاندارد و ضوابط هم نیستیم اما سلیقه های فردی و گروهی حرف اول را می زنند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که به صورت جدی در صنعت منظر پیگیری می شود و ذیل آن قرار می گیرد، هماهنگی ها و استفاده از اصول، ضوابط و دستورالعمل هایی است که موجب می شود سیما و منظر شهری یکپارچه باشد، گفت: تمام پروژه هایی که در حوزه منظر و فضای سبز اجرا می شوند باید چهار شرط اساسی را دارا باشند و در صورت عدم دارای بودن یکی از آنها به رسالت های خود قائل نیستند.

پروژه های حوزه منظر باید به اقتصاد شهر کمک کنند

گیلانی این شرط ها را شامل پیوست های زیست محیطی، اقتصادی، کاربردی و زیباشناسانه دانست و با تاکید بر اینکه هر پروژه ای که طراحی و اجرا می شود، باید به چهار مورد مذکور پاسخ دهد، تصریح کرد: در تفکر سیستمی و سازمانی پروژه های منظر و فضای سبز چالشی وجود دارد مبنی بر اینکه پروژه های این حوزه هزینه بر هستند، در حالی این موضوع تفکر اشتباهی است.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه صنعت منظر کشور با بیان اینکه این پروژه ها باید به اقتصاد شهر کمک کنند که الگوی آن در کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است، تاکید کرد: باید فرایندی را پیاده سازی کنیم که هر پروژه ای که در این حوزه ایجاد می شود نه تنها بار مالی به سیستم مدیریت شهری و بخش خصوصی و ادارات و سازمان ها وارد نکند بلکه بتواند بخشی از هزینه های آن را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق یک تفکر بین المللی است که قابلیت عملیاتی کردن دارد اما کمی زمان لازم دارد و این فرهنگ باید توسعه یابد، بیان کرد: در نمایشگاه صنعت منظر کشور، از اولین نشریه تخصصی خدمات شهری با عنوان «فصلنامه خدمات شهری و مهندسی فضای سبز» رونمایی می شود که در آن می توانیم نظرات را تجمیع و به منبعی در حوزه معرفی پروژه ها و دستاوردهای حوزه خدمات شهر تبدیل کنیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/