حیاط مدارس بزرگترین ظرفیت اوقات فراغت/ حدود ۱۰۰۰ تریبون آزاد در مدارس البرز برگزار شد
حیاط مدارس بزرگترین ظرفیت اوقات فراغت/ حدود ۱۰۰۰ تریبون آزاد در مدارس البرز برگزار شد
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: به نظر من حیاط مدارس بزرگترین ظرفیت اوقات فراغت در نظام است که باید به صورت ویژه روی آن کار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، سردار فتح اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد، ضمن تبریک هفته خبرنگار گفت: همه ما در طول زندگی کنش هایی داریم و پر از انتخاب هستیم که زیرساخت انتخاب های انسان، آگاهی است.

وی متولی آگاهی در کشور و جهان را خبرنگار دانست و با اشاره به اینکه سرنوشت انسان ها در گرو نوع آگاهی هایی است که به آنها می رسد، اذعان کرد: یک خبر می تواند شاهراه ورود خبرنگار به بهشت یا جهنم باشد، بنابراین بسیار جدی بوده و خبرنگاری جاده ای لغزنده، کاری دشوار و رسالتی سنگین است و این شغل مهم باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه حب و بغض های ما تعیین کننده رفتارهای ما هستند و با بیان اینکه هر جریان خبری که بر افکار عمومی و خصوصی مسلط باشد، بر جریان حب و بغض در کشور نیز مسلط است، افزود: زمانی که مسئولیت این معاونت را بر عهده گرفتم مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند و فضا مناسب نبود.

برگزاری تریبون های آزاد و نشست های پرسش و پاسخ در مدارس

فتح اللهی اذعان کرد: معتقد بودم که دانش آموزان تربیت اینستاگرامی شده اند و باید تریبون های آزاد را در مدارس راه اندازی کنیم که در این راستا طی ۶ ماهی که منجر به مهر ماه ۱۴۰۱ شد، ۳۰۰ تریبون آزاد بر اساس نیازهای دانش آموزان در مدارس استان برگزار شد و تعداد تریبون های آزاد، نشست های پرسش و پاسخ و گفت وگوها در سال گذشته به حدود ۹۹۰ مورد رسید.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای درون و برون مدرسه ای با سناریو اظهار کرد: در طول ۶ سال منتهی به سال ۱۴۰۰، تعداد کل مجوزهای اردویی صادر شده در استان به ۴۰۰ هزار نفر نمی رسید، در صورتی که فقط در سال ۱۴۰۱ به این میزان مجوز صادر شد. به نظر من حیاط مدارس بزرگترین ظرفیت اوقات فراغت در نظام است که باید به صورت ویژه روی آن کار کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با تاکید بر اینکه مدیران مدارس نباید به خاطر کم حوصلگی خود، این ظرفیت لایزال را مفلوک بگذارند، مطرح کرد: در دوره سه ساله شیوع کرونا فضای رکود در آموزش و پرورش حاکم بود و عضلات فکری و اجرایی همکاران نیز راکد شده بود که در این راستا نسبت به مهارت افزایی آنها به منظور بهبود شرایط اقدام شد.

تربیت با سرود یکی از اقدامات راهبردی ما در آموزش و پرورش

فتح اللهی با بیان اینکه این مهارت افزایی در حوزه های اداره گروه های سرود و تئاتر، برگزاری اردو، تشکیلات سازی در مدرسه، جذب و ارتباط موثر، دعوت به دین و نماز و کار گروهی، جمعی و تشکیلاتی صورت گرفت و با اشاره به اینکه به صورت گسترده یک جریان تربیتی در کل استان به راه افتاد، افزود: یکی از اقدامات راهبردی ما در آموزش و پرورش تربیت با سرود است.

وی با بیان اینکه این امر هم کار جمعی و گروهی را به دانش آموزان می آموزد و هم کار جمعی معطوف به یک هدف و آرمان را در آنها نهادینه می سازد، خاطرنشان کرد: تهیه بسته های صوتی از حدود ۱۰۰ سخنرانی در حدود ۶ محور هدف و انتشار آنها در راستای توانمندسازی همکاران و برگزاری آزمون از محتوای آنها، از جمله اقداماتی بود که در این دوره انجام شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز احیای سرود در مدارس را یکی از اقدامات مهم برشمرد و عنوان کرد: باور ما این است که مدرسه ای که هر هفته طنین سرود در آن جریان نداشته باشد، به درد نمی خورد. پس از دو سال فعالیت در حوزه گفت وگو معتقدم اگر این فضا در مدارس رایج و گفتمان نشود، نمی توانیم با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم.

استارت نهضت جاماندگان اربعین توسط آموزش و پرورش

فتح اللهی هدف از برگزاری تریبون های آزاد، کرسی های آزاداندیشی و نشست های پرسش و پاسخ را جایگزینی فضای دیالوگ به جای مونولوگ دانست و مطرح کرد: جشنواره مهم فردا با حدود ۴۲ سال قدمت هر ساله با ۸۰ رشته فرهنگی و هنری در مدارس برگزار می شود اما نقصی داشت مبنی بر اینکه کنشگران و نخبگان فقط شناسایی می شدند و کار دیگری صورت نمی گرفت.

وی با بیان اینکه ما آن ها را به سمت فضای کنشگری سوق دادیم و در این راستا یک رویداد تولید آثار فرهنگی و هنری نیز برگزار شد، اذعان کرد: کنشگری های آموزش و پرورش در گذشته کم بود اما دو سال پیش موکبی در چهارراه طالقانی کرج برپا شد که ۳۰ مدرسه در آن حضور داشتند. همچنین نهضت جاماندگان اربعین توسط آموزش و پرورش کلید خورد.

فتح اللهی توضیح داد: در سال گذشته یک ویژه برنامه اوقات فراغتی تحت عنوان عصرمانی تا شب اجرا شد که امسال نیز این امر صورت گرفت. در این طرح دانش آموزان ساعت پنج عصر در مدرسه حضور پیدا می کنند تا ساعت ۲۲ الی ۲۳ و حتی می توانند شب نیز در مدرسه بخوابند و تمام فعالیت های خوش مزه در طول سال به صورت میکس و مخلوط در این مراسم انجام می شود.

آموزش کار تربیتی و جمعی به دانش آموزان با بازی های گروهی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز افزود: از جمله این فعالیت ها می توان به لیگ گفت وگو، آشپزی در مدرسه، گعهده های کتابخوانی، نقد فیلم و کتاب، سینما مدرسه، بازی های گروهی و جمعی و … اشاره کرد. با اجرای این بخش ها نگاه دانش آموزان به مدرسه متفاوت شده اما این موضوع هنوز تبدیل به گفتمان نشده و نهضت و مطالبه جدی را می طلبد.

وی بیان کرد: دانش آموزان در کارهای فردی خوب اما در فعالیت های جمعی ضعیف بودند که به منظور تقویت آنها به سراغ تهیه و تدارک بازی های جمعی و گروهی و آموزش جریان کار تربیتی و جمعی به دانش آموزان با استفاده از بازی رفتیم. امسال برنامه کلان ما پنج هدف محوری داشت که عبارتند از ایمان، امید، نشاط، هویت، خردورزی و خودمراقبتی که هر یک از آنها با یکسری برنامه دنبال می شد.

فتح اللهی افزود: به عنوان مثال بحث نشاط با اردوهای درون و برون مدرسه ای و اردوهای پیشرفت، شرکت در جشنواره ها، مسابقات، سرود، تئاتر و … دنبال می شد و هر دانش آموز باید دو روز اردو را تجربه می کرد و در صورت عدم تحقق این امر مدیر مدرسه توبیخ می شود. هویت نیز از طریق عضویت در تشکل های دانش آموزی و خردورزی از طریق قرارگیری در موقعیت گفت وگو دنبال می شد.

۱۷ دستگاه مکلف به کنشگری در خصوص آسیب های اجتماعی هستند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز خاطرنشان کرد: «نماد» مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که در آن ۱۷ دستگاه مکلف هستند با دبیرخانگی آموزش و پرورش و پیگیری های استانداری و دستگاه قضا، در خصوص آسیب های اجتماعی کنشگری کنند. دستگاه ها باید در این زمینه به آموزش و پرورش خدمات بدهند اما برخی از آنها ضعیف عمل کرده و کارنامه خوبی ندارند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون غربالگری برای دانش آموزان عنوان کرد: دانش آموزان متوسطه خودشان و دانش آموزان ابتدایی معلمان نسبت به پر کردن این آزمون اقدام می کنند و بر اساس خروجی آزمون ها یکسری دانش آموزان قرمز می شوند، یعنی سریع باید به آنها توجه شود، سپس مصاحبه های تشخیصی انجام می شود و در صورت تایید قرمزی، فرآیند درمان آنها طی می شود.

فتح اللهی با بیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی، هر ماه دو یا سه سرود برای کار کردن به مدارس معرفی شده و مدیران نمی توانند بهانه نداشتن سرود بیاورند، به وجود مدارس، کانون های فرهنگی تربیتی و پژوهش سرا در آموزش و پرورش اشاره و اذعان کرد: کانون های فرهنگی تربیتی یک ظرفیت لایزال هستند که در این دو سال، آنها را از تعطیلی به رونق و توسعه رساندیم.

اردوگاه آیت الله بهشتی در کردان در دولت سیزدهم احیا شد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به فعالیت ۱۲ کانون فرهنگی تربیتی در استان بیان کرد: زمانی که من این مسئولیت را عهده دار شدم، کانون شهید فهمیده به نظر درآمدی منفی بود و نمی توانست خود را اداره کند اما اکنون نه تنها می تواند خود را اداره کند، بلکه هزاران فعالیت تربیتی نیز در آن انجام می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش البرز ازدوگاه ندارد و با تاکید بر اینکه باید از همه دستگاه ها مطالبه شود که تمام ظرفیت های اردوگاهی استان به آموزش و پرورش سرویس دهند، عنوان کرد: اردوگاه آیت الله بهشتی در کردان ۱۷ هکتار بود که اکنون ۸ هزار و ۸۰۰ متر از آن متعلق به ماست و بقیه مساحت آن را معارضین از آموزش و پرورش گرفته اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: انقدر فضای اردوگاه مناسب نبود که قصد داشتند آن را به کمپ معتادان متجاهر تبدیل کنند اما من ایستادگی کردم و گفتم آنجا را آباد می کنیم، بنابراین کمر همت بستم و خودم کارگری کردم و این اردوگاه در دولت شهید رئیسی احیا شد و در سال گذشته از ابتدای مهر تا آخرین روز اردویی هر روز در آن اردو برگزار می شد.

فتح اللهی با تاکید بر اینکه گفتمان، سرود، گفت وگو و … نباید تعطیل شوند و روی زمین بمانند، گفت: امسال آموزش های بهار بندگی در ۱۷۵ مدرسه پسرانه برای دانش آموزان تکلیفی ارائه می شود. این اقدام در سال گذشته آغاز و بنا شد در هر مدرسه حداقل چهار جلسه آموزشی برگزار شود اما فقط دو جلسه برگزار شد. امسال این مسئله جدی تر است و طرح تحت عنوان تشرف اجرا می شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/