رشد ۵۰ درصدی اعتبارات بهزیستی البرز/ طرح پیشگیری از خودکشی در ۳۳ مدرسه اجرا شد
رشد ۵۰ درصدی اعتبارات بهزیستی البرز/ طرح پیشگیری از خودکشی در ۳۳ مدرسه اجرا شد
مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: سازمان بهزیستی همواره از ناترازی منابع رنج می برد و گستره و تنوع خدمات آن با منابعی که در اختیار داشت تراز نبود که در دولت سیزدهم اعتبارات بهزیستی استان البرز 50 درصد رشد پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی استان البرز پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به نامگذاری ۲۵ تیر ماه به نام روز بهزیستی در تقویم رسمی ایران گفت: امسال به دلیل تقارن این روز با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)، تصمیم بر آن شد که هفته بهزیستی از امروز آغاز شود.

وی شعار امسال هفته بهزیستی را «نهضت حسینی، خدمت مردمی» عنوان و مطرح کرد: بهزیستی به عنوان یک سازمان خدمات رسان که متولی سلامت اجتماعی است، وظیفه خدمت رسانی به افراد آسیب دیده، در معرض آسیب، افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست را بر عهده دارد و از قبل از تولد تا دوران سالمندی افراد با بیش از ۱۶۰ ریزفعالیت انجام وظیفه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز عنوان کرد: سازمان بهزیستی همواره از ناترازی منابع رنج می برد و گستره و تنوع خدمات آن با منابعی که در اختیار داشت تراز نبود که در دولت سیزدهم اعتبارات بهزیستی استان البرز ۵۰ درصد رشد پیدا کرد، هنوز هم به حد تراز نرسیده اما فاصله موجود بین خدمات و منابع کاهش یافته است؛ در حقیقت دولت سیزدهم برای سازمان بهزیستی سنگ تمام گذاشت.

هیچ فرد دارای ضایعه نخاعی پشت نوبت دریافت خدمات پرستاری نیست

محمدی فلاح یکی از خدمات اصلی و اختصاصی سازمان بهزیستی را ارائه خدمات به جامعه افراد دارای معلولیت دانست و با اشاره به تحت پوشش بودن و خدمت رسانی به حدود ۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در استان البرز مطرح کرد: پیش از این حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دارای معلولیت در البرز داشتیم که پشت نوبت دریافت خدمات بودند و در دولت های گذشته منابع برای آنها تامین نشده بود.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۵ هزار و ۲۱۵ فرد دارای معلولیت در استان البرز به صورت ماهانه خدمات مستمری را دریافت می کنند، اظهار کرد: اکنون در حوزه افراد دارای معلولیت، بانوان سرپرست خانوار و خانواده های دارای فرزند چند قلو، هیچ فردی پشت نوبت دریافت خدمات نیست و هر فردی به اداره کل بهزیستی البرز مراجعه کند، خدمات لازم به وی ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه همچنین هیچ فرد دارای ضایعه نخاعی پشت نوبت دریافت خدمات پرستاری نیست، بیان کرد: پیش تر، ۶۰۰ نفر از حق پرستاری خانواده محور برخوردار می شدند که در حال حاضر یک هزار و ۹۵۲ نفر به صورت ماهانه مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حق پرستاری دریافت می کنند که این امر در استان البرز رشد ۳۲۰ درصدی داشته است.

رشد ۱۰۰ درصدی تامین تجهیزات توانبخشی

محمدی فلاح از رشد ۱۰۰ درصدی تامین تجهیزات توانبخشی خبر داد و با اشاره به صرف ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات توانبخشی در البرز طی سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته علاوه بر خرید یک هزار و ۳۰۰ ویلچر و حدود ۶۰۰ قلم سمعک، بهزیستی البرز اولین استانی بود که نسبت به خریداری ویلچرهای فوق سبک کربنی تولید شرکت های دانش بنیان داخل اقدام کرد.

وی با اشاره به شخصی سازی این ویلچرها برای افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد: گاها نگاه به جامعه معلولین بدین صورت است که آنها دارای محدودیت و ناتوان هستند اما استعدادهای بی نظیری در حوزه های مختلف در این افراد وجود دارد و آنها نیز مانند سایرین حق برخورداری از تمام خدمات و امکانات را دارند؛ یکی از موضوعات مهم این سازمان تلفیق اجتماعی و توانمندسازی است.

محمدی فلاح گفت: قانونگذار تعیین کرده که سه درصد از سهمیه آزمون های استخدامی باید به افراد دارای معلولیت تعلق گیرد اما این امر انجام نمی شد که در دولت سیزدهم، دستور ویژه صادر و برای نخستین بار آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برگزار شد. ۱۲ هزار نفر در سراسر کشور در این آزمون شرکت کردند که حدود ۴ هزار و ۳۶۶ نفر در دستگاه های مختلف پذیرش خواهند شد.

افتتاح اولین خانه کوچک دختران با معلولیت متوسط و شدید رشدی

مدیرکل بهزیستی استان البرز مطرح کرد: در حوزه توانبخشی، ۵۹ خدمت برای افراد دارای معلولیت ستاره دار و مقرر شد این افراد در بیمه سلامت به صورت ویژه از آنها استفاده کنند. کاشت حلزون اقدامی بود که هزینه ای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان داشت که در دولت سیزدهم این امر رایگان شد. یکی دیگر از اقدامات بهزیستی، مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت است.

وی با اشاره به پرداخت کمک هزینه بدین منظور در راستای تسهیل در رفت و آمد افراد دارای معلولیت عنوان کرد: در سال گذشته اعتبار مناسب سازی منزل و خودروی معلولان ۴۵۰ درصد رشد داشت و این خدمت به ۴۲۹ نفر ارائه شد. افتتاح اولین خانه کوچک دختران با معلولیت متوسط و شدید رشدی و اولین مرکز بیماران اعصاب و روان بانوان روستایی کشور در البرز از دیگر اقدامات انجام شده است.

محمدی فلاح از رشد ۹۱ درصدی عملکرد توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی در البرز خبر داد و مطرح کرد: در سال گذشته حدود ۱۷ هزار نفر از خدمت قبوض آب و برق و گاز رایگان بهره مند شدند. در حال حاضر، ۱۵۹ دانشجوی دارای معلولیت در مقاطع مختلف در استان البرز بر اساس دهک بندی خانوادگی، کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب را دریافت می کنند.

اختصاص ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به طرح های اشتغالزایی و کارفرمایی

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به فعالیت ۶۹ مرکز توانبخشی شبانه روزی در نگهداری معلولان، بیماران اعصاب و روان و سالمندان و نیز خدمت رسانی مراکز روزانه و خانه های کوچک در حوزه معلولان بیان کرد: در مجموع به صورت ماهانه حدود ۱۶ میلیارد تومان مستمری به صورت متمرکز به حساب مددجویان واریز و ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز یارانه به مراکز توانبخشی پرداخت می شود.

وی از پرداخت حدود ۴۸۰ میلیارد تومان یارانه به مراکز شبانه روزی بخش غیردولتی برای نگهداری معلولان، بیماران اعصاب و روان و سالمندان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: همچنین برای ۸ هزار و ۸۰۳ نفر اشتغال و تسهیلگری آن ایجاد و ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به طرح های اشتغالزایی و کارفرمایی اختصاص داده شد.

محمدی فلاح با بیان اینکه بهزیستی علاوه بر نگاه حمایتی و توانمندسازی، وظیفه افزایش تاب آوری مددجویان را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: پرداخت ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای کمک به خرید، احداث و یا تامین ودیعه مسکن از ردیف های اعتباری به ۹۴۳ نفر از مددجویان البرزی و نیز تامین کمک هزینه تهیه جهیزیه برای ۳۱۸ نوعروس از دیگر اقدامات ماست.

فعالیت ۵۱ مرکز ترک اعتیاد در البرز

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از خودکشی در ۳۳ مدرسه و ارائه آموزش های لازم به حدود سه هزار دانش آموز از پوشش صددرصدی طرح غربالگری نوزادان برای پیشگیری از ناشنوایی خبر داد و بیان کرد: همچنین دو مرکز جدید در حوزه کودکان کار و خیابان در البرز ایجاد شد. در سال گذشته حتی یک کودک ایرانی نیز در مراکز نگهداری این کودکان نداشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار مرکز نگهداری معتادان متاجر ویژه آقایان و یک مرکز ویژه بانوان در البرز فعال هستند، اذعان کرد: ۱۲۰ مرکز به عنوان کمپ ترک اعتیار با مجوز یا بدون مجوز در البرز فعالیت می کردند که پس از ارزیابی آنها، مراکز فاقد شرایط استاندارد با همکاری دستگاه قضایی تعطیل شدند و اکنون ۵۱ مرکز کوتاه مدت و میان مدت نگهداری معتادان در این استان فعال هستند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/