به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، حمید مسعودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، این طرح را فرصتی ارزنده برای خدمت به مردم دانست و گفت: رئیس جمهور در این زمینه رسالت هایی را بر عهده آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، استانداران و فرمانداران نهاده است.
وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با کمک اصحاب رسانه گام های موثری را در راستای تحقق اهداف این نهضت برداریم، مطرح کرد: با توجه به پیشرفت های روزافزون تکنولوژی و فناوری در عصر حاضر، بهره گیری از این موضوع در دستورکار وزارت آموزش و پرورش هم قرار گرفته و قرار است در هر استان یک مدرسه تمام هوشمند به صورت پایلوت طراحی و احداث شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با اشاره به لحاظ کردن موضوعاتی از جمله مصرف انرژی در احداث مدارس هوشمند عنوان کرد: در حال حاضر نیز بیش از ۵۰ درصد کلاس های مدارس نوساز هوشمند هستند. طرحی مشابه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده، سه سال پیش با عنوان نهضت مدرسه سازی در البرز آغاز شد.
بزرگترین معضل موجود، تامین زمین است
مسعودی با اشاره به اینکه در این زمینه دستگاه های متولی پای کار آمدند و اتفاقات خوبی رقم خورد و از برخی استان ها نیز جلوتر هستیم، اذعان کرد: در طول این مدت تلاش های بسیاری صورت گرفته و بخشی از مشکلات رفع شده اند اما بعضی از آن ها نیز همچنان وجود دارند. با توجه به شاخص های محرومیت البرز، همواره برای جذب اعتبارات ملی و استانی تلاش کرده ایم.
وی بزرگترین معضل موجود را در زمینه تامین زمین برای ساخت مدرسه دانست و عنوان کرد: دستگاه های ذیربط از جمله راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، جهاد کشاورزی و … که زمین هایی را در اختیار دارند، باید به صورت مناسب و مقطعی آن ها را به منظور ساخت مدرسه در اختیار قرار دهند، در غیر این صورت امکان ساخت وجود ندارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال جاری چه تعداد مدرسه در استان احداث و بازسازی شده و آیا این میزان پاسخگوی نیاز دانش آموزان است؟ مطرح کرد: اول مهر ماه ۱۴۰۳، ۱۸ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی و در دهه مبارک فجر نیز ۶ پروژه در البرز تحویل آموزش و پرورش شد و بالغ بر ۷۰ پروژه نیز در دست ساخت است.
ضرورت معرفی مدارس اولویت دار برای تخریب و بازسازی و مقاوم سازی
مسعودی با اشاره به نقش پررنگ تکمیل این پروژه ها در رفع محرومیت از فضاهای آموزشی استان خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرپذیری البرز، سرعت مهاجرت ها افزایش نرخ جمعیت دانش آموزی کمی از فعالیت های ما پیشی گرفته است اما با این حال، در طول سه سال گذشته، اقدامات چشمگیری نسبت به مدت مشابه قبل از آن انجام شده و تلاش های بسیاری صورت گرفته است.
وی بهبود وضعیت موجود را مستلزم ورود دستگاه های ذیربط و اتخاذ تمهیدات مناسب دانست و اذعان کرد: ما با دو مقوله تخریب و بازسازی و نیز مقاوم سازی مدارس مواجه هستیم که امسال اعتبارات خوبی در این زمینه اختصاص یافته و گام های خوبی نیز برداشته شده است. مقرر شده آموزش و پرورش تا پایان اردیبهشت ماه مدارس اولویت دار در این زمینه را معرفی کند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز مطرح کرد: هنگام صحبت از محرومیت، استان های مرزی به ویژه سیستان و بلوچستان در ذهن متبادر می شوند که همین موضوع یکی از مشکلات ما در البرز بوده زیرا تا سه سال پیش، توجه ویژه ای به این استان صورت نگرفته و همواره تصور می شده که البرز به دلیل همجواری با پایتخت شرایط مناسبی دارد و مشکلی وجود ندارد.
سرانه فضای آموزشی در روستاها بالاست
مسعودی با اشاره به اینکه البرز پایین ترین سرانه فضاهای آموزشی در کشور را دارد که بزرگترین دلیل آن مهاجرپذیری است، تصریح کرد: اگر اقداماتی که در استان البرز انجام شده در استان های دیگر که مشکل مهاجرت ندارند، صورت می گرفت، مشکل کمبود سرانه فضاهای آموزشی آن ها کاملا حل شده بود. تمرکز ما بر تلاش در مناطق محروم و دارای سرانه پایین است.
وی مطرح کرد: البرز جمعیت روستانشین زیادی ندارد و بسیاری از روستاهای آن خالی از سکنه هستند، به همین دلیل سرانه فضاهای آموزشی در آن ها بالاست. بحث محرومیت در داخل شهر است، به عنوان مثال ناحیه ۴ کرج یکی از محروم ترین نقاط آموزش و پرورش است. در راستای محرومیت زدایی، مدرسه فاخر ۲۴ کلاسه حضرت خدیجه (س) در خرمدشت احداث شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه سیاست ما حمایت و کمک به مدارس مناطق محروم استان است و تا جایی که توان داریم این کار را انجام می دهیم، عنوان کرد: اکنون به تفکیک می توانیم اعلام کنیم که در هر محله چه تعداد دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، تراکم دانش آموزی در هر کلاس چقدر است و آن محله به چند مدرسه نیاز دارد.
سرانه فضاهای آموزشی در البرز پایین تر از متوسط کشوری
مسعودی از تحویل حدود ۱۲۵ پروژه به آموزش و پرورش از زمان آغاز نهضت مدرسه سازی در البرز تاکنون خبر داد و اظهار کرد: مقرر شده ۷۰ پروژه در دست ساخت نیز تا مهر ماه ۱۴۰۴ تحویل داده شوند که این امر مستلزم تزریق اعتبارات است. در این صورت، احداث ۲۰۰ مدرسه ای که تا پایان سال ۱۴۰۴ تعهد ما بود، تقریبا محقق خواهد شد.
وی سرانه فضاهای آموزشی در البرز را به ازای هر دانش آموز ۳٫۴ مترمربع و متوسط کشوری را حدود ۵٫۴ مترمربع به ازای هر نفر اعلام کرد و با اشاره به اینکه سرانه برخی استان ها به هشت مترمربع نیز می رسد، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد که به ازای هر دانش آموز دو مترمربع کمبود فضا وجود دارد تا بتوانیم به سرانه متوسط کشوری برسیم.
مسعودی با بیان اینکه به منظور دستیابی به آمار متوسط کشوری باید طی یک برنامه چهار ساله ۴۰۰ تا ۴۵۰ مدرسه ساخته شود، گفت: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شامل چهار مرحله است؛ حذف مدارس سنگی و عارضه ای، حذف مدارس کانکسی، بازتخصیص فضا و احداث فضاهای بیشتر در حیاط مدرسه و نیز رفع محرومیت از مناطقی که سرانه آن ها زیر سه مترمربع است.
۵۳ درصد مدارس، تمام خیری یا خیری مشارکتی هستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز ادامه داد: ما در استان البرز مدرسه کانکسی و سنگی نداریم و فقط دو قسمت سرانه زیر سه مترمربع و کلاس های با تراکم بالای ۳۵ نفر شامل حال این استان می شود که در این زمینه نیازمند تامین زمین به ویژه در نقاط بحرانی هستیم. از سوی دیگر حین مقاوم سازی برخی مدارس، در صورت امکان یک طبقه به آن اضافه می شود.
وی بیان کرد: در بسیاری از مدارس که ظرفیت وجود دارد، یک مدرسه جدید ساخته می شود یا در صورت عدم ظرفیت هم یک مدرسه الحاقی به عنوان مثال ۶ کلاس درس احداث می کنیم؛ این امر یکی از روش های کاهش تراکم دانش آموزی در کلاس های درس است. تقریبا ۵۳ درصد از مدارسی که احداث می شوند، یا تمام خیری و یا خیری مشارکتی هستند.
مسعودی با تاکید بر اینکه اگر خیرین نیک اندیش دست ما را نگیرند، به اهداف مدنظر دست پیدا نخواهیم کرد، اظهار کرد: موضوع مهمی که در حال پیگیری است، بهره گیری از ظرفیت های برنامه هفتم توسعه است. در بند خ ماده ۲۰، مشوق هایی از مسیر مالیات برای خیرین و صاحبان صنایع در نظر گرفته شده و در صورت مشارکت در ساخت مدرسه، از تخفیف های مالیاتی خوبی برخوردار می شوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه در زمینه تامین تجهیزات در حد توان به مدارس استثنایی نیز کمک کرده ایم، اذعان کرد: احداث مدرسه اتیسم نیز در دستورکار است و دو فضا برای آن در نظر گرفته و نقشه های آن نیز آماده شده و عملیات ساخت آن در آینده نزدیک آغاز می شود و تلاش می کنیم آن را تا پایان سال آینده تحویل آموزش و پرورش استثنایی دهیم.
خبرنگار: مینا صدیقیان
انتهای پیام/