سرویس لوکیشن تماس در اورژانس البرز راه اندازی می شود/ فرسودگی بیش از ۹۰ درصد آمبولانس ها
سرویس لوکیشن تماس در اورژانس البرز راه اندازی می شود/ فرسودگی بیش از ۹۰ درصد آمبولانس ها
رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز از راه اندازی سرویس لوکیشن تماس در اورژانس البرز در سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این سرویس، هر کس از هر نقطه ای از استان با اورژانس تماس بگیرد، لوکیشن منطقه موردنظر مشخص می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، دکتر احمد مهدوی، رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همه ساله ۲۶ شهریور ماه به عنوان روز اورژانس در این سازمان گرامی داشته می شد؛ امسال این روز به صورت رسمی در تقویم ملی ما به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه اورژانس از جمله سازمان هایی است که به صورت رایگان خدمات ارائه می دهد و این خدمات در تمام پهنه سرزمینی ما ساری و جاری است، مطرح کرد: خدمات این سازمان، اورژانس زمینی، هوایی و دریایی را در بر می گیرد و نیروهای این سازمان فارغ التحصیلان آکادمیک هستند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز اذعان کرد: پرستاران از جمله نیروهای اورژانس ۱۱۵ محسوب می شوند که علیرغم زحماتی که متحمل می کشند و نقش مهمی که دارند، به خوبی دیده نمی شوند و حقوق دریافتی آنها در شیفت های معادل و مساوی کمتر از هم رده های آنهاست.

مبالغ پرداختی به پرستاران متناسب با زحمات آنها نیست

مهدوی عنوان کرد: یکی از خواسته ها ما این است که مبلغ پرداختی به پرستاران متناسب با زحمات، کار علمی و تلاش های آنها باشد و کارانه و اضافه کار و سختی کارشان نیز دیده شود. میانگین تماس های برقرار شده با اورژانس البرز روزانه یک هزار و ۵۰۰ مورد است و برخی روزها این آمار کمتر و بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد این آمار منتهی به انجام ماموریت می شود، یعنی نیروهای عملیاتی اورژانس البرز روزانه حدود ۵۰۰ ماموریت انجام می دهند، افزود: در البرز ۷۶ پایگاه زمینی داریم که حدود ۱۰۰ واحد عملیاتی شامل آمبولانس، موتورلانس، اتوبوس آمبولانس و بالگرد را در بر می گیرد.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز اذعان کرد: در حالت استاندارد باید برای هر ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر و در جاده ها نیز هر حدود ۴۰ کیلومتر یک پایگاه اورژانس پیش بینی شود که با توجه به این موضوع، در استان البرز با کمبود بیش از ۳۰ پایگاه اورژانس مواجه هستیم.

راه اندازی ۱۴ پایگاه موتورلانس اورژانس در البرز

وی گفت: تمام تماس های برقرار شده با اورژانس ضبط و حرکات آمبولانس ها توسط واحد نظارت و بهبود کیفی کنترل می شود. تمام آمبولانس ها علاوه بر تجهیزات درمانی به جی پی اس نیز مجهز هستند. بر اساس آخرین ارزیابی، ۹۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از خدمات اورژانس البرز رضایت دارند.

مهدوی از راه اندازی سرویس لوکیشن تماس در اورژانس البرز در سال جاری خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این سرویس، هر کس از هر نقطه ای از استان با اورژانس تماس بگیرد، لوکیشن منطقه موردنظر مشخص می شود. یکی از نیازهای اساسی ما راه اندازی این سرویس بوده که زیرساخت های آن فراهم شده است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز با اشاره به راه اندازی ۱۴ پایگاه موتورلانس با کمک خیرین در سطح استان طی دو سال گذشته، افزایش تعداد این پایگاه ها در آینده نزدیک را یکی از سیاست های اورژانس دانست و خاطرنشان کرد: همه موتورلانس ها مجهز به تجهیزات و دارو هستند.

تجهیز تمام آمبولانس ها به دستگاه شوک

وی در خصوص واحد پزشکان ۵۰ – ۱۰ توضیح داد: در این واحد به صورت ۲۴ ساعته در تمامی شیفت ها دو پزشک اقدام به راهنمایی همکاران عملیاتی در ماموریت ها می کنند. این راهنمایی ها در حوزه تعیین نوع داروی تجویز شده برای بیمار و بیمارستان مورد نظر جهت انتقال وی … هستند.

مهدوی با اشاره به اینکه گاهی اوقات این پزشکان به همراه تکنسین های اورژانس در بحران های ویژه در ماموریت ها حضور پیدا می کنند، از تجهیز تمام آمبولانس ها به دستگاه AED (دستگاه شوک) خبر داد و اظهار کرد: یکی از خواسته های اصلی ما این است که پدهای موجود را قابل بهره برداری کنیم.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز ادامه داد: گاهی اوقات همکاران اورژانس، بی گناه در ماموریت ها مورد حمله زبانی و فیزیکی قرار می گیرند که پرونده های این چنینی مورد بررسی و پیگیری قانونی قرار می گیرند زیرا مورد هجوم قرار دادن افرادی که به ما کمک می کنند با هیچ منطقی سازگار نیست.

فرسودگی آمبولانس ها اصلی ترین چالش اورژانس

وی افزود: در صورتی که احساس شود این هجوم هدف دار هستند، به شدت با افراد برخورد می شود؛ قوانین بازدارنده ای داریم که می توانند خاطیان را متنبه کنند. با توجه به مجاورت البرز با پایتخت، بسیاری از شاخص های درمانی اورژانس این استان نزدیک به تهران است، هرچند این ما را راضی نمی کند.

مهدوی اصلی ترین چالش اورژانس البرز را فرسودگی آمبولانس ها دانست و با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آمبولانس های اورژانس استان فرسوده هستند، خاطرنشان کرد: بنا به گفته رئیس سازمان اورژانس ۵۰۰ دستگاه آمبولانس میان استان ها توزیع شده که سهم البرز از این تعداد یک دستگاه بوده است.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه نیاز به آمبولانس در این استان به شدت احساس می شود، اظهار کرد: اعزام هر بالگرد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، زیرا بالگردها در اجاره اورژانس هستند و ماهانه رقم سنگینی بابت نگهداری آنها باید پرداخت شود اما ریالی از بیمار دریافت نمی شود.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/