سقط عمدی جنین دیه دارد/ نجات حدود ۳۰ هزار جنین طی ۴ سال
سقط عمدی جنین دیه دارد/ نجات حدود ۳۰ هزار جنین طی ۴ سال
مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین گفت: سقط جنین از زمان شکل گیری و آغاز حرکت او مشمول پرداخت دیه می شود که باید پرداخت آن توسط عامل انجام اقدام کشنده صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، حجت حاجی کاظم، مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین امروز در دوره توجیه و تبیین مسئله جمعیت با موضوع ماجرا و مسیر حمایت از حیات جنین که در سالن میلاد کرج برگزار شد، گفت: برآورد ما این است که در طول چهار گذشته حدود ۳۰ هزار جنین توسط مجموعه های منصرف از سقط عمدی نجات پیدا کرده اند که عدد کمی است اما جای امیدواری وجود دارد.

وی مطرح کرد: در هر بحثی باید حق جویی و انصاف محور حرکت ما باشد، حق نداریم بخاطر مسئله جمعیت یا جنین و یا هر موضوع دیگری، خلاف واقع صحبت کنیم و عینیت های جامعه را نادیده بگیریم و یا حرفی بزنیم که منبع ندارد. سقط جنین برای از بین بردن آن تعبیر غلطی است، زیرا سقط یعنی افتادن اما این کار به معنای انداختن جنین است؛ تعبیر دقیق «اسقاط» و «سقط» غلط مصطلح است.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با بیان اینکه پژوهش ها حاکی از آن هستند که هر چه نخواستن فرزند افزایش یابد که برخی سیاست های جمعیتی موجب این امر شده اند، سقط عمدی جنین نیز افزایش پیدا می کند. بخش اصلی جمعیت کشور ما تقریبا در سن پختگی قرار دارند و پس از دهه ۶۰ که جمعیت بالایی را شامل می شود، دهه های ۷۰ و ۸۰ جمعیت کمتری دارند.

نقش مهم آقایان در حفظ حیات جنین

حاجی کاظم با اشاره به اینکه به همین منظور ناچارا با یک دوره بهم خوردن تعادل وضعیت سنی مواجه خواهیم بود، اذعان کرد: در چنین شرایطی احتمالا بسیاری از مدارس و هتل ها به دلیل نداشتن مراجعه کننده جدی و بالا رفتن قیمت نیروی کار تعطیل خواهند شد و وضعیت مشاغل تغییر خواهد کرد و ممکن است تجربه ای که کشور در دوران کرونا داشت، در آینده با سرعت کمتری اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه این شرایط تغییرات جدی در کشور ایجاد خواهد کرد، بنابراین جای تامل دارد، عنوان کرد: رسانه ها دو موضوع جمعیت و سقط عمدی جنین را از یکدیگر جدا کنند، زیرا وقتی می گوییم با بحران جمعیت مواجهیم و نیاز به فرزند آوری داریم و سپس در خصوص جلوگیری از سقط و منزلت جنین صحبت می کنیم، بسیاری از افراد باور نمی کنند که اهمیت جنین مورد توجه است.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با اشاره به اینکه آنها تصور می کنند بخاطر موضوع جمعیت چنین مباحثی مطرح می شود، نقش آقایان را در مسئله جلوگیری از سقط عمدی جنین و حفظ حیات آن جدی خواند و خاطرنشان کرد: تشکیل جوانه قلب جنین در هفته سوم بارداری اتفاق می افتد و نبض او در هر دقیقه بیش از ۱۱۰ بار می زند اما به دلیل ریز بودن جنین این صدا شنیده نمی شود.

سقط عمدی جنین از ابتدای بارداری حرام است

حاجی کاظم ادامه داد: اگر سونولوژیست موفق به یافتن قلب نشد، این به معنای عدم وجود قلب نیست و مهارت سونولوژیست و برخی ویژگی های آناتومیک در این زمینه تاثیرگذار است. حرکات کلی جنین از یک ماه و نیمی عمر او آغاز می شود اما مادران حرکات جنین را از سه یا چهار ماهگی احساس می کنند. چرخاندن سر در جنین نیز از دو ماهگی مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه حرمت سقط عمدی جنین بدون هیچ اختلافی بین مراجع از همان ابتدای بارداری آغاز می شود و این امر حرام است، تصریح کرد: اما عده ای از افراد با توجیه دینی مبنی بر اینکه جنین تا چهار ماهگی روح ندارد، بنابراین سقط او حرام نیست، دست به این اقدام می زنند، در صورتی که سقط عمدی از زمان دمیده شدن روح کامل در جنین که بین دو تا چهار ماهگی است، مشمول پرداخت دیه می شود.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با اشاره به اینکه نظر برخی فقها این است که در صورت سقط در همین سن ولی دم می توانند قاتل جنین را قصاص کنند، مطرح کرد: به دلیل اختلاف نظر در این زمینه، حق قصاص در قانون مجازات اسلامی برداشته شده اما ممکن است این حق شرعا نزد خداوند وجود داشته باشد، اما قانون آن را استیفا نمی کند. افراد گاهی برای سقط بهانه های دینی نیز می آورند.

دینداری، مهمترین عامل عدم ارتکاب سقط

حاجی کاظم، فهم و اصلاح نگرش دینی در این زمینه را مهم خواند و بیان کرد: بر اساس یکی از پژوهش های صورت گرفته، مهمترین عاملی که با ارتکاب سقط نسبت عکس داشته، دینداری بوده اما گاها بین انسان های دیندار هم این اتفاق می افتد. سقط جنین از زمان شکل گیری و آغاز حرکت او مشمول پرداخت دیه می شود که باید پرداخت آن توسط عامل انجام اقدام کشنده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این دیه به وارثان جنین به جز قاتلان او می رسد اما اگر قاتل جنین بخشیده شود، قضیه منتفی است، اظهار کرد: دیه حق الناس بوده و این مهم جزو ظرفیت های احکام دینی ماست که نباید مغفول واقع شود تا مردم به یکدیگر بدهکار نباشند. تمام اعداد و ارقام مربوط به سقط جنین بر اساس پژوهش صورت گرفته در سال ۹۸ است که مقاله آن به تصمیم وزارت بهداشت منتشر نشد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین افزود: در این پژوهش سه عدد ۵۰۰ هزار سقط، ۳۳۰ هزار سقط و ۱۲۰ هزار سقط آمده که اولین آمار قابل اعتمادتر است. این پژوهش ها هر پنج تا ۱۰ سال یکبار انجام می شوند زیرا پرهزینه هستند و از کف جامعه باید صورت گیرند. در همین پژوهش آمار سقط های خود به خودی در کشور ۳۶۰ هزار مورد برآورد شده است.

نخواستن فرزند بیشتر، مهمترین عامل سقط عمدی جنین

حاجی کاظم مطرح کرد: بر این اساس در سال ۹۸، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بارداری قابل شناسایی اتفاق افتاده که حدود یک چهارم این آمار به سقط عمدی منجر شده که عدد قابل توجهی بوده و یک هزار و ۲۰۰ مورد نیز تولد رخ داده است. بر اساس ارزیابی ها، عوامل موثر در سقط عمدی جنین به ترتیب، نخواستن بچه بیشتر، مشکلات مالی، بدموقع بودن بارداری، نقص جنین و مشکلات جسمی مادر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس نقص جنین پنج درصد در سقط نقش داشته و ترس از این موضوع گاها منجر به سقط می شود، بیان کرد: مهمترین زمینه ذهنی که موجب سقط جنین می شود، غیر انسان، بدون روح و بدون جان دانستن جنین و مابقی نیز شامل توقع کنترل کامل بارداری، ترس از آینده، نگاه منفی نسبت به فرزند انسان، ترس اقتصادی و … می شود.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین توضیح داد: پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی، در فضای غرب و آمریکا توجه جدی به حفظ جان جنین مطرح و سقط جنین در کشورهای اروپایی ممنوع و فقط در مواقع خطر برای جان مادر مجاز بوده اما به تدریج انقلاب و انحراف جنسی، جریان فمینیسم و نگرش به لیبرالیسم در این زمینه اثر گذاشته و کم کم به سمت پیگیری برای رفع ممنوعیت ها حرکت کردند.

ضرورت آگاه سازی و توانمندسازی جامعه در برابر بارداری پیش بینی نشده

حاجی کاظم اضافه کرد: در سال ۱۹۷۱، بیانیه مانیفست ۳۴۳ نوشته و توسط ۳۴۳ زن امضا می شود، آنها می گفتند جنین خود را در فرانسه سقط کرده ایم، اگر ممنوع است با ما برخورد کنید که عنوان این اقدام همان نافرمانی مدنی است. در سال ۱۹۷۳ رای در خصوص قانونی بودن سقط عمدی جنین صادر می شود و به نظر می رسد که کلیدی ترین عامل سقط در جهان صدور این رای باشد.

وی با بیان اینکه این رای در سال ۲۰۲۲ باطل شد زیرا سقط عمدی جنین را تا سه برابر در آمریکا افزایش داد، به اهمیت جان انسان در قرآن کریم و نگرش این کتاب آسمانی به گرفتن جان جنین اشاره و خاطرنشان کرد: آگاه سازی و توانمندسازی جامعه در برابر بارداری پیش بینی نشده در شرایط دشوار مهمترین راهبرد ماست؛ ۸۰ درصد اقدامات ما باید تبیین و گفتمان سازی باشد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین با اشاره به اینکه همچنین ۱۵ درصد اقدامات باید انصراف مشاوره محور و پنج درصد برخورد با تخلف باشد، برخورد با تخلف را امری ضروری دانست و بیان کرد: گاها قرص سقط عمدی جنین به حدی در دسترس است که خانم باردار قبل از خوب فکر کردن آن را به دست می آورد و پس از مصرف قرص پشیمان می شود. فاصله دستیابی به قرص نباید انقدر کم باشد.

برخی موارد در ادبیات ما باید اصلاح شوند

حاجی کاظم با تاکید بر ضرورت تحول آفرینی با نفوذ گفتمان اهمیت جان جنین در کشور، تعریف حمایت های اجتماعی از مادر و جنین توسط گروه های مردمی و نجات صدها جنین به صورت مستقیم توسط مجموعه نفس، حامیان حیات و ناجی شو عنوان کرد: باید برخی موارد در ادبیات ما اصلاح شوند، مثلا بجای ذکر شوهر زن باردار از پدر جنین یا به جای زن باردار از کلمه مادر استفاده شود.

وی با بیان اینکه همچنین به جای عبارت سقط جنین باید از گرفتن جان جنین، بجای پایان خودخواسته بارداری از عبارت گرفتن خودمحورانه جان جنین و به جای لفظ ختم بارداری از عبارت نجات جان مادر در اقدام ناچار آسیب زننده استفاده شود، اذعان کرد: در حوزه فرزندآوری باید از اقدامات امدادی و خیریه ای استفاده شود اما این امر در حوزه انصراف از سقط صورت خوشی ندارد.

مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین ادامه داد: بنابراین ممکن است افراد به مجموعه های فعال در حوزه حمایت از مادر باردار ارجاع داده شوند. حامی جنین نباید ویترین خیریه ای داشته باشد بلکه باید ویترین مشاوره تخصصی داشته باشد. باید به سمت استفاده از ظرفیت های اطراف افراد برای حل مشکلات آنها حرکت کنیم تا بتوانیم گاهی در جهت کاهش آمار سقط عمدی جنین برداریم.

شایان ذکر است این دوره به همت اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان بسیج رسانه استان البرز برگزار شد.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/