سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران در کرج برگزار می شود
سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران در کرج برگزار می شود
دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران گفت: سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران توسط انجمن اقتصاد کشاورزی ایران به میزبانی دانشگاه تهران و موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، سعید یزدانی، دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دانشکدگان کشاورزی و مناطق طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امسال این کنفرانس توسط انجمن اقتصاد کشاورزی ایران به میزبانی دانشگاه تهران و موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری این کنفرانس در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه مطرح کرد: پیش بینی های لازم صورت گرفته که آئین افتتاحیه این کنفرانس با حضور مقامات بلندپایه کشور از جمله وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دانشگاه تهران، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی آن، رئیس انجمن اقتصاد کشاورزی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و … برگزار شود.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران با اشاره به حضور اساتید و دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی از دانشگاه های بزرگ سراسر کشور، پژوهشگران، محققان و کارشناسان مربوطه در این کنفرانس بیان کرد: دوازدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار شد اما امسال تصمیم گرفتیم این کنفرانس را به صورت حضوری برگزار کنیم.

یزدانی اذعان کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس ها صرفا ارائه دستاوردهای علمی نیست، بلکه ارائه دستاوردهای جدید محققان، دانشجویان و اساتید یکی از اهداف محسوب می شوند. تبادل تجربیات میان اساتید، دانشجویان و پژوهشگران و تجدید دیدار آنها و برقراری ارتباط میان اساتید و دانشجویان، ارتقای جایگاه اقتصاد کشاورزی و معرفی این رشته و تاکید بر اهمیت آن به مسئولین حاضر از دیگر اهداف هستند.

وی فراهم شدن بستری برای ارائه توانمندی های دانشجویان، اساتید و پژوهشگران جوان را دیگر هدف برگزاری این کنفرانس دانست و عنوان کرد: سیاست های توسعه بخش کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست، اقتصاد تولید و مدیریت و حوزه های جدید در علم اقتصاد کشاورزی از جمله هوشمندسازی و شرکت های دانش بنیان محورهای این کنفرانس به شمار می روند.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی و با بیان اینکه این موضوع یکی از ضعف های ما در بخش کشاورزی است، اذعان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ کشور، مسئله کمبود جدی آب و مدیریت ضعیف در این حوزه است، مقالاتی با موضوع راهکارهای عدم مواجهه با بحران جدی آب نیز به کنفرانس ارسال شده است.

یزدانی با تاکید بر ضرورت ارائه راهکارهایی به منظور حل مشکلات تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات کشاورزی و مدیریت صحیح منابع، استفاده بهینه از منابع موجود را مستلزم مدیریت قوی دانست و اظهار کرد: ۲۶۵ مقاله به دبیرخانه کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران ارسال و توسط ۲۲۲ نفر داوری شده است. از این تعداد ۸۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۲۴ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۵۶ مقاله نیز به دلایلی از جمله ضعیف یا غیرمرتبط بودن با محورها رد شدند، خاطرنشان کرد: در این کنفرانس دو روزه، علاوه بر ارائه مقالات ارسال شده، چهار پنل و نشست تخصصی نیز با موضوعات مسئله آب و چالش های مرتبط با آن، سیاست های کلان بخش کشاورزی، هوشمندسازی بخش کشاورزی و جایگاه رشته اقتصاد کشاورزی و آینده این رشته برگزار می شود.

دبیر علمی سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران تصریح کرد: کشور ما کشاورزی است و این بخش می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و در دنیا رقابت کند اما به دلیل عدم توجه و اهمیت لازم به این حوزه و نداشتن دغدغه آنچنانی و عدم تامین انتظارات از بخش کشاورزی، امروز رشته های این بخش جایگاه خاص خود را ندارند، جذابیت آنها کاهش یافته است و متقاضیان کمتری در کشور دارند.

یزدانی بیان کرد: در آئین اختتامیه این کنفرانس که تلاش می شود با حضور مقامات کشوری برگزار شود، از اساتید بازنشسته و پیشکسوت رشته اقتصاد کشاورزی، اساتید و دانشجویان نمونه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، سه انجمن علمی اقتصاد کشاورزی، پژوهشگران نمونه و ایده های خلاقانه و برتر دانشجویان در زمینه های کشاورزی مدرن و هوشمند و مسائل جاری مرتبط با بخش کشاورزی تقدیر می شود.

وی با اشاره به برپایی حدود ۳۴ غرفه در حاشیه کنفرانس به منظور ارائه دستاوردهای بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در پایان روز اول کنفرانس، مجمع عمومی انجمن علمی اقتصاد کشاورزی برگزار و در آن علاوه بر ارائه گزارش عملکرد هیئت رئیسه قبلی، هیئت رئیسه جدید انتخاب می شوند. امید است با برگزاری این کنفرانس مقامات حاضر بتوانند پتانسیل های موجود را شناسایی کنند و بهره لازم را از آنها ببرند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/