میزان تولید کنجد در ایران بالاتر از میانگین جهانی است
میزان تولید کنجد در ایران بالاتر از میانگین جهانی است
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در بخش دانه های روغنی از نظر میانگین عملکرد کنجد و گلرنگ بالاتر از میانگین جهانی، در زمینه عملکرد کلزا تقریبا در سطح جهانی و در زمینه سویا و آفتابگردان پایین تر از میانگین جهانی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر صبح امروز در بیست و دومین تور رسانه ای سازمان تات گفت: این موسسه بیش از ۶۵ سال سابقه در زمینه تحقیقات روی ۳۵ محصول زراعی دارد که امنیت غذایی کشور به آنها وابسته است.

وی از اجرای سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی و تولید سالانه حدود یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تن بذر هسته های اولیه در این موسسه خبر داد و اضافه کرد: این موسسه به صورت میانگین سالانه ۲۰ رقم را به جامعه کشاورزی معرفی می کند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با اشاره به معرفی ۳۹۵ رقم توسط این موسسه تاکنون بیان کرد: تولیدات کشاورزی از ۲۵ تن در قبل از انقلاب به بیش از ۱۳۰ میلیون تن رسیده که بخش عمده ای از آن مرهون ارقام اصلاح و معرفی شده ای است که در حال کشت هستند.

زمانیان با اشاره به اینکه بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای نیز روی محصولاتی مانند ذرت، یونجه، شبدر، ارزن، سورگوم، اسپرس و … تحقیقات انجام می دهد، عنوان کرد: این بخش سالانه حدود ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی را اجرا می کند که ۱۵ درصد کل پروژه های موسسه را در بر می گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۹ تن هسته های اولیه ارقام ذرت و بیش از چهار تن هسته های اولیه گیاهان علوفه ای تولید شد و امروز ایران در زمینه بذر هسته های اولیه ارقام ذرت حدود ۹۰ درصد و در زمینه گیاهان علوفه ای صددرصد خودکفاست.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۴۶ رقم در بخش ذرت و گیاهان علوفه ای معرفی شده که ۱۲ درصد کل ارقام معرفی شده است. این بخش تاکنون توانسته حدود ۳۰ رقم را به بخش خصوصی واگذار کند. سالانه حدود یک میلیون تن دانه ذرت در کشور تولید می شود.

زمانیان معرفی ارقام پرمحصول و متحمل به کم آبی و ارقام علوفه ای کم آب بر و پاییزه را از جمله اهداف این بخش دانست و از معرفی ارقام هیبرید ارزن و سورگوم علوفه ای در سال جاری خبر داد و افزود: این موسسه در بخش دانه های روغنی روی پنج محصول کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ تحقیقات انجام می دهد.

وی با اشاره به اجرای سالانه ۵۶ پروژه تحقیقاتی توسط این بخش از تولید حدود ۲۷ تن هسته های اولیه دانه های روغنی در سال گذشته خبر داد و تعداد ارقام دانه های روغنی معرفی شده در این موسسه را حدود ۶۱ رقم و ارقام واگذار شده به بخش خصوصی را ۱۶ رقم عنوان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اذعان کرد: در بخش دانه های روغنی از نظر میانگین عملکرد کنجد و گلرنگ بالاتر از میانگین جهانی، در زمینه عملکرد کلزا تقریبا در سطح جهانی و در زمینه سویا و آفتابگردان پایین تر از میانگین جهانی هستیم.

زمانیان تولید ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان، معرفی ارقام پرمحصول روغن، معرفی ارقام پرمحصول و زودرس گلرنگ و در نهایت معرفی ارقام متحمل به ریزش در کنجد را از جمله مهمترین اهدافی عنوان کرد که این بخش در موسسه آنها را دنبال می کند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/