کشاورزی، ثروتمندترین شاخه فعالیت های اقتصادی در کشور
کشاورزی، ثروتمندترین شاخه فعالیت های اقتصادی در کشور
رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران کشاورزی را ثروتمندترین شاخه فعالیت های اقتصادی در کشور دانست و بر ضرورت گفتمان سازی برای معرفی ظرفیت های واقعی اقتصاد کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران صبح یکشنبه در آئین افتتاح سیزدهمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و امام راحل محور توسعه و پیشرفت کشور، کشاورزی و محور پیشرفت کشاورزی، اقتصاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تجارت غذا در دنیا حدود ۱۸ هزار میلیارد دلار بوده که از این مقدار حدود هشت هزار میلیارد دلار مربوط به حوزه اقتصاد است، افزود: مهمترین پیامی که این کنفرانس باید داشته و جزو دستاوردهای آن باشد این است که ظرفیت های موجود را برجسته کرده و غباری که کتاب اقتصاد کشاورزی را فرا گرفته بزداییم و واقعیت های اقتصاد کشاورزی را با استناد به واقعیت های جهانی به جامعه منتقل کنیم.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در زنجیره ارزش غذا در کشور به جز بحث تولید، به هیچ موضوعی ورود جدی، سازمان یافته و هدفمند نکرده ایم، نه تولید محتوا صورت گرفته و نه در اجرا گام برداشته شده است. سال ها تمام دغدغه مسئولین کشور این بوده که سرمایه ها وارد بخش کشاورزی شوند اما من معتقدم باید تلاش کنیم سرمایه ها از حوزه کشاورزی خارج نشوند.

به گفته ابراهیم زاده موسوی، باید بررسی های لازم صورت گیرد تا دریابیم که کدام حلقه های زنجیره ارزش مورد توجه قرار نمی گیرند. مهمترین مورد اقتصاد آن و ثروتی است که از بخش کشاورزی فرار می کند و وارد کشورهایی می شود که مدیریت زنجیره ارزش در آنها صورت می گیرد و سپس به زنجیره تولید و بخش مولدی باز می گردد. سالانه حدود ۹٫۶ میلیارد تن غذا به ارزش ۱۸ هزار میلیارد دلار در جهان تولید می شود.

وی کشاورزی را ثروتمندترین شاخه فعالیت های اقتصادی در کشور دانست و با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی برای معرفی ظرفیت های واقعی اقتصاد کشاورزی اظهار کرد: در زمینه زنجیره ارزش باید برای معرفی ظرفیت های عظیم و اقدامات بزرگ تلاش کنیم. از همین تریبون اعلام می کنم که دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران آمادگی دارد با تمام توان در زمینه زنجیره ارزش به دولت کمک کند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/