بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجر مجاز و غیرمجاز در البرز حضور دارند
بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجر مجاز و غیرمجاز در البرز حضور دارند
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: آمار غیررسمی از حضور بیش از 300 هزار اتباع و مهاجر مجاز و غیرمجاز در استان البرز حکایت دارد که موجب نگرانی شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز صبح سه شنبه در بازدید از اردوگاه مراقبتی اتباع و مهاجرین خارجی استان به منظور بررسی روند جمع آوری و طرد اتباع غیرمجاز با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اتباع در حد ضرورت در همه کشورهای جهان امری پذیرفته شده و مرسوم است، گفت: این به معنای حضور و تردد بدون ضابطه اتباع غیرمجاز نیست و باید بر اساس نیازهای هر جامعه، تعداد و کیفیت حضور آنها با برنامه‌ریزی و بر اساس نقشه راه مدون باشد.

وی ضمن برشمردن برخی تهدیدهای حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان البرز متذکر شد: بررسی آمار پرونده‌های قضایی استان البرز نشان می‌دهد که حضور اتباع به عنوان یکی از طرفین به عنوان شاکی یا متهم در پرونده های کیفری یا خواهان و خوانده در پرونده‌های حقوقی روند افزایشی داشته است. آمار غیررسمی از حضور بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجر مجاز و غیرمجاز در استان البرز حکایت دارد که موجب نگرانی شهروندان شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اذعان کرد: عدم برخورد به موقع و ضابطه‌مند نبودن حضور اتباع به خصوص اتباع غیرمجاز در استان مشکلاتی را در زمینه‌های متعدد از جمله مسائل قضایی، سرانه‌های آموزشی و بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی و تحمیل هزینه‌های متعدد پیش بینی نشده به دنبال داشته، در حدی که با حضور این تعداد اتباع، جمعیتی به اندازه یکی از شهرستان‌های البرز به جمعیت این استان اضافه شده است.

حدود ۹۸ درصد متکدیان و کودکان کار البرز از اتباع بیگانه هستند

وی با استناد به آمار مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز که حکایت از این دارد که نزدیک به ۹۸ درصد متکدیان و کودکان کار جمع آوری شده در استان از اتباع بیگانه هستند، اضافه کرد: حضور متکدیان و کودکان کار در معابر شهرهای استان از نظر بصری ناخوشایند است و تاثیر منفی بر سلامت اجتماعی و روانی مردم دارد. مقابله با روند ورود و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در دو بخش ملی و استانی نیازمند اخذ تصمیمات و اتخاذ راهکارهای منسجم است.

رئیس کل دادگستری استان البرز ادامه داد: در سطح ملی نیازمند سیاست گذاری‌های کلان هستیم اما در سطح استانی تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود با این پدیده مقابله شود که با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم البرز در سال جدید به موضوع ساماندهی اتباع بیگانه اختصاص داشت و مصوبات آن در حال پیگیری است.

به گفته فاضلی هریکندی، در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم البرز مصوب شد دستگاه‌های متولی اقداماتی در زمینه شناسایی مسیرهای اصلی و فرعی انتقال اتباع در داخل استان و قاچاق انسان، ممنوعیت هرگونه تنظیم اسناد خارج از ضوابط و قوانین، تشدید نظارت‌ها بر اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان، رسیدگی سریع و برخورد قاطع با کارفرمایان متخلف در به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز انجام دهند.

اهتمام البرز برای مقابله با حضور غیرقانونی اتباع مطلوب است

وی به روزرسانی لیست اتباع خارجی مجرم، شناسایی، ساماندهی و تعیین تکلیف کودکان کار و متکدی تبعه خارجی در سطح استان، آگاهی بخشی قوانین حقوقی به بانوان ایرانی و خانواده‌های ایشان در خصوص ازدواج با اتباع غیرمجاز و معاینه سلامت اتباع پیش از به کارگیری از سوی کارفرمایان را از دیگر مصوبات برشمرد و بیان کرد: به همه دادستان‌های استان ابلاغ و تاکید شده که در زمینه اتباع غیرمجاز همکاری کامل را با دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل امور اتباع و نیروی انتظامی انجام دهند.

حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در این نشست با اشاره به اینکه دادستانی همواره نگاه حمایتی به اقدامات برای ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز داشته و موانع را برطرف کرده است، افزود: اهتمام شکل گرفته در استان برای مقابله با حضور غیرقانونی اتباع غیرمجاز مطلوب است. حضور اتباع مشکلات متعددی را در زمینه وقوع برخی جرائم که گاهی غیرمرتبط به نظر می‌رسند مانند تغییر کاربری‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز داشته که باید با افزایش هزینه وقوع جرم از اتفاقات مشابه پیشگیری کرد.

سیروس دهقان شیری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز نیز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اتباع خارجی غیرمجاز در استان در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ هزار نفر است، ضمن قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی البرزو همراهی استانداری و نیروی انتظامی در جمع آوری و ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز افزود: در نتیجه اقدامات انجام شده در سال گذشته، ۸۷۴ اتوبوس و تا پایان تیر ماه ۵۲۶ اتوبوس حامل اتباع غیرمجاز استان جهت طرد به مرز روانه شده است.

سرهنگ نجم الدین رشیدی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز نیز با بیان اینکه اختلافات آماری در زمینه حضور اتباع خارجی غیرمجاز در استان وجود دارد، اعلام کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای نیروی انتظامی، تعداد تبعه خارجی غیرمجاز در استان بیشتر از ارقام اعلامی است که اتخاذ برخی تصمیمات از جمله اعمال جریمه‌های سنگین برای بکارگیری اتباع غیرمجاز در کاهش حضور اتباع غیرمجاز نقش مهمی در این زمینه دارد.

انتهای پیام/