۱۳ هزار کودک البرزی غربالگری بینایی شدند
۱۳ هزار کودک البرزی غربالگری بینایی شدند
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز گفت: طی چهار ماهه اول سال جاری ۱۳ هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، معصومه توکلی ثانی، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز با اشاره به اینکه طی چهار ماهه اول سال جاری ۱۳ هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند، افزود: با انجام غربالگری بینایی کودکان در استان البرز، سالانه از اختلالات بینایی حدود چهار هزار کودک پیشگیری می شود. در سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۶۲ کودک البرزی (۹۶ درصد) تحت پوشش برنامه غربالگری بی‍نایی قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاها دوطرفه است که پس از رفع هرگونه عیب انکساری یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نمی شود و کماکان باقی می ماند. اگر این بیماری به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا یا نابینا خواهد کرد اما در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری بوده و بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از ۶ سالگی است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز با بیان اینکه اگر این اختلال دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود؛ به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد، اذعان کرد: در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود اما گاها با علائمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم ها، پلک زدن زیاد و … بروز می کند.

ثانی تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم را تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن دانست و افزود: چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته هستند، چشمان همه کودکان در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می گیرد. والدین این کودکان این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاه های سنجش بینایی، سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس بگیرند.

انتهای پیام/