ساماندهی اتباع بیگانه باید به قانون تبدیل شود
ساماندهی اتباع بیگانه باید به قانون تبدیل شود
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیر آن هستم، ساماندهی اتباع بیگانه است که باید به یک قانون تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طنین البرز، علی شیرین زاد، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در خانه ملت برگزار شد، گفت: مجلس شورای اسلامی قصد دارد پیرو منویات مقام معظم رهبری، مسیر را برای حرکت بیشتر و بهتر دولت تازه تاسیس فراهم کند و منتظریم دولت جدید هرچه زودتر برنامه های خود را ارائه دهد و آنها را آغاز کند.

وی مطرح کرد: تحولات خوبی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است، این کمیسیون که در گذشته تکاپو و فعالیت آنچنانی نداشت یا اگر داشته خیلی تاثیرگذار نبود و یا اگر بوده، خیلی رسانه ای نمی شده، رویکرد خود را تغییر داده و امروز یکی از کمیسیون های موثر مجلس محسوب می شود. کمیسیون فرهنگی با مسائل و مشکلات حوزه خبرنگاری آشنایی و بر آنها اشراف دارد.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی افزود: روز اول شکل گیری کمیسیون فرهنگی مجلس، حدود ۴۰ موضوع اصلی و مسائل محوری باقی مانده از گذشته مرور شد که یکی از آنها مشکلات صنف خبرنگاری بود. با توجه به اینکه اعضای این کمیسیون دغدغه این حوزه را دارند، امید آن می رود ظرف یکی دو سال آینده بتوانیم به نتایج مطلوب و قابل قبولی در این حوزه دست پیدا کنیم.

شیرین زاد حضور اتباع بیگانه در کشور را یک مسئله فراگیر ملی دانست و مطرح کرد: حضور اتباع بیگانه در کشور در عین حال که موجب ایجاد مسائلی شده، فرصت هایی هم برای کشور ایجاد کرده است اما آنچه باید صورت گیرد، ساماندهی و به رسمیت شناختن آنهاست. تا زمانی که به صورت رسمی به این موضوع نپردازیم و آن را به صورت جامع در کشور مدیریت نکنیم، شاهد مشکلات موجود خواهیم بود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت این موضوع به صورت جامع با همکاری همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی و سیاستگذار اظهار کرد: در حال حاضر روزانه دو هزار روادید سیاحتی و گردشگری اتباع بیگانه در افغانستان توسط سفارت ایران صادر می شود، در حالیکه خود اتباع اعلام می کنند که هنگان مراجعه از آنها خواسته می شود به دلیل ممنوعیت ها عنوان سیاحتی را مطرح کنند، نه کاری.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع تناقض است و موجب بروز مشکلاتی در کشور می شود، عنوان کرد: البرز یکی از استان های مورد هدف اتباع بیگانه است اما اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز یکی از فعال ترین ادارات کل استان بوده و حجم اخراج و بازگشت اتباع از البرز نسبت به سایر استان ها بیشتر و قابل توجه است.

شیرین زاد با تاکید بر ضرورت ساماندهی منسجم و قانونی اتباع بیگانه به منظور گره گشایی از این مشکل اذعان کرد: اینکه وزارت امور خارجه این امر را به محلی برای کسب درآمد تبدیل کند و از سوی دیگر برای اخراج اتباع هزینه کنیم، انگار تکلیف ما با خود مشخص نیست و صلاحمان را نمی دانیم. یکی از موضوعاتی که به صورت جدی پیگیر آن هستم، ساماندهی اتباع بیگانه است که باید به یک قانون تبدیل شود.

وی فرهنگ را یکی از مسائل مهجور و مغفول مانده در چند دهه اخیر دانست و بیان کرد: عرصه فرهنگ به نوعی دچار به هم ریختگی و عدم وحدت است و نوعی تفرقه بر آن حاکم شده که ضایعه مشکلات فرهنگی را عمیق تر می کند. ریشه بسیاری از مسائلی که در استان با آنها مواجهیم، این است که نتوانسته ایم یک فرهنگ مشترک هویت ساز در البرز تولید کنیم؛ اکنون بحران هویتی، تمدن ایرانی را تهدید می کند.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید فکری به حال این موضوع کنیم زیرا اگر در این حوزه پیش نیفتیم، سونامی به راه افتاده در دنیا ما را با خود خواهد برد، اظهار کرد: باید فرهنگ سازی های لازم در تمام حوزه ها در کشور صورت گیرد زیرا حیف است که فرهنگ بالنده ایرانی که زمانی حرف اول را در دنیا می زد، اکنون مورد غفلت واقع شده است.

شیرین زاد اذعان کرد: موضوع شهر خورشیدی قبلا در کشور و البرز مطرح بود و سیاست دولت این است که این بخش را مردم و بخش خصوصی پیاده و اجرا کنند و دولت حاضر است بابت آن زمین نیز اختصاص بدهد اما این امر توجیه اقتصادی ندارد، کسبه که طبیعتا به سراغ چنین کاری نمی روند و وسع مالی کشاورزان نیز به این امر نمی رسد، بنابراین صنایع باید به این حوزه ورود کنند.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه دولت حاضر است زمین برای نصب پنل های خورشیدی واگذار کند اما انگیزه ای در میان صاحبان صنایع وجود ندارد. سیاست و قانون مذکور وجود دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به شرکت برق و استانداری موضوع را جهت سرمایه گذاری پیگیری کنند اما تاکنون نتیجه عملیاتی حاصل نشده است و نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/