به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، کنفرانس «استراتژی صنعت خودروی ایران در سایه جنگ» با هدف بررسی وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور در شرایط تحریمها، فشارهای اقتصادی و تحولات منطقهای و نیز ارائه راهکارهای استراتژیک برای آینده این صنعت با حضور مسئولان کشوری، مدیران خودروسازی و قطعهسازی و جمعی از کارشناسان و نخبگان این حوزه در سالن اندیشکده خودرو موزه خودروهای تاریخی ایران برگزار شد.
در این همایش، علی حدادی، نماینده مردم شهرستانهای غرب استان البرز با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختاری در سیاستگذاریها و تصمیمسازیهای مرتبط با صنعت خودرو، به اهمیت ثبات در بازار و پرهیز از سیاستهای حاشیهساز اشاره کرد و گفت: نظام قیمتگذاری باید جامع، دقیق و منسجم باشد تا آرامش در جامعه ایجاد کند و از تنش و نوسانات جلوگیری شود.
وی یکی از مهمترین نیازهای این بخش را تدوین سند چشمانداز جامع و آیندهنگر برای صنعت خودرو دانست و خاطرنشان کرد: سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور به پایان رسیده و ضروری است نقشه راه جدیدی با اهداف روشن و عملی برای صنعت خودرو تدوین شود. طراحی و اصلاح نظام تنظیمگری در صنعت خودرو یکی از موارد مورد تاکید است که باید نسبت به آن اقدام شود.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این کمیسیون اولویت خود را بر پژوهشمحوری و استفاده از ظرفیت نخبگان جوان کشور قرار داده زیرا تجربه جهانی نشان میدهد سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه میتواند کیفیت و توان رقابت را ارتقا دهد. با توجه به انبوه قوانین متناقض، تنقیح و تصویب قوانین جامع ضرورت دارد.
نماینده مردم شهرستانهای غرب استان البرز با بیان اینکه با بهرهگیری از هوش مصنوعی در حال ساماندهی قوانین هستیم تا مسیر برای رفع موانع تولید هموار شود، به نقش فناوریهای نوین در صنعت خودرو اشاره کرد و ادامه داد: ارتقای ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، تغییر پلتفرمها و حرکت به سمت فناوریهای نوین از الزامات حیاتی این صنعت است.
حدادی بر نقش بانک مرکزی در هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از فرار سرمایه تأکید کرد و گفت: حکمرانی مردمپایه و اعتمادسازی در بخش خصوصی باید بهطور واقعی در دستور کار قرار گیرد. واردات خودرو که بهعنوان سیاستی تنظیمگرانه در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشبینی شده به درستی از سوی وزارت صمت اجرا نشده و این موضوع موجب ایجاد مشکلات جدی در بازار شده است.
انتهای پیام/























