به سایت پایگاه خبری طنین البرز خوش آمدید.

  • امروز : چهارشنبه, ۱۴ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 5 November - 2025
اخبار امروز 1
0

برای مقابله با آسیب‌ها و جرائم نباید منتظر اقدامات دولت‌ها ماند

  • کد خبر : 2106
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۸
برای مقابله با آسیب‌ها و جرائم نباید منتظر اقدامات دولت‌ها ماند
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سخنگوی قوه قضاییه گفت: تجربه بشر نشان داده که با توجه به شرایط پیچیده‌ای که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد، برای مقابله با آسیب‌ها و جرائم، نباید صرفاً منتظر اقدامات دولت‌ ماند.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سخنگوی قوه قضاییه امروز در همایش بزرگ هر شهروند، یک خیر اجتماعی که در اردوگاه امام علی (ع) کرج برگزار شد، مطرح کرد: بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در عصری تاریک، نوری را در این سرزمین تاباندند که اثرات آن را امروز در جامعه شاهد هستیم. امام راحل، اسلام را با عنوان «اسلام مکتبی» به ما معرفی کردند.

وی اذعان کرد: در فرهنگ امام خمینی (ره) ، اسلام مکتبی یعنی اسلامی با گفتمانی جهانی و جهان‌شمول که اگر مسلمانی در هر نقطه‌ای از عالم فریاد دادخواهی سر دهد، وظیفه همه مسلمانان است که به یاری او بشتابند. این اسلام، مرزهایش مرزهای عقیدتی است، نه جغرافیایی. ایشان به ما آموختند که اسلام مکتبی یعنی اسلام اجتماعی که از پیش از تولد تا پایان حیات برای انسان وظیفه و تکلیف معین کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: امام امت به ما آموختند که اسلام مکتبی، اسلامی است که فراتر از مسائل روز و دنیوی، باید برای آن برنامه‌ریزی داشت. اسلام دینی است که علاوه بر ساختن دنیای انسان، به سرنوشت او پس از این دنیا نیز می‌اندیشد. پیامبران الهی به ما آموختند که ایمان به غیب و توحید یعنی انسان با حواس محدود خود، نمی‌تواند عالم و هستی نامحدود را درک کند.

زنده‌بودن به معنای اثرگذار بودن است

جهانگیر با اشاره به اینکه تنها پیامبران الهی هستند که به‌واسطه اتصال به غیب، تبیین‌کننده این مسیر نورانی‌اند، بیان کرد: به فرمایش آیت‌الله جوادی آملی، هندسه‌ صراط مستقیم 100 منزل دارد که نخستین آن با یقظه و بیداری آغاز می‌شود و منزل آخر به توحید می‌انجامد. علامه طباطبایی در تفسیر آیه 70 سوره یس درباره بیداری انسان و معنا یافتن وجود او می‌فرماید که انسان‌ها دو دسته‌اند؛ یا زنده‌اند یا کافر.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مطرح کرد: رمز اینکه انسان یا زنده است یا کافر و اینکه قرآن، کفار را در ردیف اموات قرار داده، در این است که زنده‌بودن به معنای «اثرگذار بودن» است؛ زنده‌بودن یعنی دیدن دیگران و خیرخواهی برای آنان. تمام ادیان الهی با هدف خیرخواهی برای بشر از سوی انبیا آورده شده‌اند و در این موضوع مشترک هستند که به دنبال سعادت جمعی بشر بوده و هستند.

وی عنوان کرد: بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، با درکی منطقی از شرایط کشور، پس از تشکیل کمیته‌های انقلاب برای مبارزه با ضدانقلاب و ایجاد امنیت شهری، فرمان تأسیس جهاد سازندگی برای کمک به امور کشاورزی مردم، تشکیل کمیته امداد امام خمینی (ره) برای یاری‌رسانی به محرومان و نیز تأسیس حساب 100 امام (ره) به‌منظور تأمین مسکن محرومان را صادر کردند.

روند رو به افزایش آسیب‌های اجتماعی در جهان

جهانگیر با بیان اینکه بسیاری از نهادهای دیگر نیز با هدف محرومیت‌زدایی و زدودن غبار فقر و فساد به یادگار از ایشان در همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب به این مردم هدیه شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی، به دلایل داخلی و خارجی، نه‌تنها در ایران بلکه در جهان رو به افزایش بوده و با توجه به سقوط اخلاق و معنویت در جامعه بشری و نیز توسعه فناوری، زمینه گسترش آسیب‌ها و جرائم فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات گسترش تکنولوژی و فناوری بیان کرد: اگر در گذشته با محدود کردن خروج فرزندان از منزل می‌توانستیم تا حدی رفتار اخلاقی آنان را تضمین کنیم، امروز با وجود فضای مجازی و دسترسی آسان به آن، این احتمال وجود دارد که در صورت فقدان نظارت و هدایت صحیح، فرزندان این کشور که سرمایه‌های این مرزوبوم هستند، به‌سرعت دچار گرفتاری شوند.

وی اظهار کرد: برای مقابله با آسیب‌ها و جرائم، نباید صرفاً منتظر اقدامات دولت‌ ماند. تجربه بشر نشان داده که با توجه به شرایط پیچیده‌ای که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد و با در نظر گرفتن دشمنان کوچک و بزرگی که همواره در تلاش‌ هستند تا نظام اسلامی نتواند به‌عنوان الگویی موفق در منطقه و جهان خود را نشان دهد، نباید منتظر کمک‌های دولتی و حکومتی بود.

تأثیر مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه همان‌گونه که آحاد ملت در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم بودند و در دوران دفاع مقدس با حضور جوانان این مرزوبوم شاهد پیروزی بودیم، در سایر عرصه‌ها نیز این مشارکت مؤثر است، تصریح کرد: امروز ما به‌عنوان مسلمانان متعهد وظیفه داریم سهم خود را در این خیرخواهی ادا کنیم. اگر سهم خود را ولو اندک نپردازیم، فردا مسئول خواهیم بود.

جهانگیر افزود: پرداختن به مسئولیت گاهی به‌صورت مالی، گاهی به‌صورت جانی مانند اهدای خون و گاهی با اختصاص زمان برای مشاوره‌دادن به دیگران جهت ارتقای آگاهی‌های حقوقی، پزشکی و پیشگیری صورت می‌گیرد و گاهی هم با گذاشتن آبرو برای کمک به دیگران تحقق می‌یابد. در هر صورت، انسان‌ها یا مؤمن و زنده‌اند یا کافر و مرده. همچنین باید دید که این مؤمن زنده و بیدار بوده یا به خواب رفته است.

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد: بیداری انسان، همان‌طور که بزرگان گفته‌اند، با توجه به اعضا و جوارح قابل تعریف است. بر این اساس، بیداری چشم به دیدن است؛ این دیدن می‌تواند حقایق عالم باشد یا چیزهایی که نباید ببینیم اما آنچه نباید ببینیم، ما را به خواب غفلت می‌برد. بیداری گوش به شنیدن حقایق است، اما اگر با گوش خود چیزهایی که نباید بشنویم را بشنویم، دچار خواب غفلت خواهیم شد.

هر شهروند می‌تواند با سهم خود در ساخت تمدن اسلامی سهیم باشد

وی ادامه داد: بیداری دست و پا در گره‌گشایی از کار دیگران، بیداری عقل در تفکر سالم، دغدغه داشتن برای دیگران، فکر کردن به محرومان و رسیدگی به اموری که به ما واگذار شده و بیداری قلب، عشق ورزیدن، نیکوکاری، خیرخواهی، ایثار و گذشت است که این بیداری را می‌توان در تک‌تک مردم مشاهده کرد. امروز اینجا جمع شده‌ایم که به رفع آسیب‌ها و مشکلاتی که در اطرافمان وجود دارد کمک کنیم.

جهانگیر خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، با برنامه پربرکتی که در استان‌های مختلف تحت عنوان «هر شهروند، یک خیر اجتماعی» آغاز شده، هر فرد می‌تواند در حد توان خود با قدم، قلم، پول، آبرو یا فکرش، در این مسیر شریک باشد و سهم خود را در ساخت تمدن اسلامی ادا کند؛ تمدنی که همه انبیای الهی آرزوی آن را داشته‌اند و امید است با ظهور امام زمان (عج)، شاهد تحقق این تمدن بزرگ اسلامی باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: امروز وظیفه همه ماست که در این مسیر به دردمندان، بازماندگان از تحصیل، فقرا و کودکان یتیم، در حد توان خود کمک کنیم و این کار شریف را به‌عنوان باقیات و صالحات برای خود در نظر بگیریم. ما دو بعد داریم که یکی بعد «انسان بودن» است که در خوردن، خوابیدن و تلاش برای تأمین نیازها خلاصه می‌شود و در آن با حیوانات و نباتات اشتراک داریم.

وی افزود: بعد دیگر، «انسان شدن» است؛ انسانی که به فضائل اخلاقی دست می‌یابد، به جنبه‌های معنوی توجه دارد، گذشت، ایثار و خیرخواهی برای دیگران را سرلوحه خود قرار داده و اصولاً هر کار نیکویی را انجام می‌دهد؛ این بعد می‌تواند ما را به انسان شدن نزدیک کند. هر یک از ما از طریق انسان‌دوستی، نوع‌دوستی، مهربانی، احسان، خیر و نیکی می‌توانیم در این صراط مستقیم و مسیر نورانی، سهم خود را ادا کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://taninealborz.ir/?p=2106

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.