به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، جابر خوشگرد، سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به نقش حیاتی تماسهای مردمی در موفقیت عملیاتهای امداد و نجات، بر ضرورت گزارشدهی دقیق و استاندارد حوادث تأکید کرد.
وی گفت: مأموریتهای آتشنشانی بر پایه سه اصل اساسی سرعت، دقت و هماهنگی انجام میشوند و در این میان، نخستین اطلاعاتی که نیروهای امدادی از حادثه دریافت میکنند، مستقیماً از شهروندان است و این اطلاعات میتواند مسیر عملیات را تعیین کند و نقش حیاتی در نتیجه نهایی مأموریتها داشته باشد.
سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج افزود: نجات جان شهروندان تنها با همکاری دوطرفه میان مردم و نیروهای امدادی ممکن است. هرچه گزارش حادثه دقیقتر و کاملتر باشد، تصمیمگیری برای اعزام نیروها سریعتر و مؤثرتر انجام میشود و احتمال موفقیت عملیات افزایش مییابد.
خوشگرد برای ارتقای فرهنگ گزارشدهی در تماس با سامانه ۱۲۵، رعایت چند نکته مهم را ضروری دانست؛ اولین نکته حفظ خونسردی است، زیرا آرامش تماسگیرنده امکان ارائه اطلاعات کامل و دقیق را فراهم میکند. ارائه شرح دقیق و جزئیات حادثه، شامل اینکه چه اتفاقی رخ داده و آیا افراد در معرض خطر هستند یا خیر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تصریح کرد: اعلام آدرس بهصورت تفکیکشده نیز حیاتی است؛ شهروندان باید خیابان، کوچه، پلاک و نشانههای مهم و نزدیک را با وضوح اعلام کنند تا نیروهای امدادی بدون اتلاف وقت به محل حادثه برسند. علاوه بر این، توقف در محل یا ایجاد ازدحام میتواند مسیر امدادرسانی را مسدود کرده و روند عملیات را مختل کند.
سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج ضمن هشدار نسبت به فیلمبرداری از حادثه عنوان کرد: این اقدام علاوه بر ایجاد ازدحام، میتواند خطرات بیشتری برای حادثهدیدگان و نیروهای امدادی ایجاد کند. یک تماس صحیح و دقیق میتواند آغازگر مسیر نجات باشد.
خوشگرد اظهار کرد: رعایت این نکات ساده اما حیاتی به نیروهای امدادی کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن خدمات لازم را ارائه داده و جان شهروندان را نجات دهند. همکاری هوشیارانه و گزارشدهی درست شهروندان، تفاوت میان یک عملیات موفق و عملیاتی با تأخیر یا خطرناک را رقم میزند.
انتهای پیام/






















