حفاظت و صیانت از منابع صندوق تامین اجتماعی، مهمترین وظیفه کارکنان
حفاظت و صیانت از منابع صندوق تامین اجتماعی، مهمترین وظیفه کارکنان
مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز گفت: حفاظت و صیانت از منابع صندوق تامین اجتماعی مهم ترین و حساس ترین وظیفه کارکنان است.

به گزارش پایگاه خبری طنین البرز، داریوش طاهرخانی، مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز در همایش آموزشی نیروهای جدیدالاستخدام تامین اجتماعی استان با اشاره به اینکه برای اولین بار در دنیا تامین اجتماعی در ایران شکل گرفته است، گفت: زمانی که در جوامع غربی برده داری و بکارگیری انسان ها بدون حق و مزدی مرسوم بود، بر اساس سنگ نوشته ها در ایران باستان کارگران علاوه بر دریافت مزد از غرامت دستمزد کارافتادگی و مستمری بازماندگان برخوردار بودند.

وی بیان کرد: تامین اجتماعی بیش از هر زمان و مکانی در قرن ها پیش در کشور ایران شکل گرفته و به لحاظ تاریخی ایران پیشرو خدمات تامین اجتماعی بوده است. اکنون که شما به خانواده بزرگ تامین اجتماعی پیوسته اید مسئولیت و تعهد بسیار مهمی بر دوش دارید. کار کردن در تامین اجتماعی با سایر حوزه ها بسیار متفاوت است چرا که بر خلاف بقیه حوزه ها که از منابع دولتی و عمومی حاصل می شود، در تامین اجتماعی از محل پرداخت حق بیمه افراد تامین می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز با اشاره به اینکه بر این اساس حفظ و صیانت از منابع صندوق تامین اجتماعی بسیار مهم و حساس است، عنوان کرد: با شروع کار خویش باید بدانید آن کسانی که ما به آنها خدمت ارائه می دهیم شرکای ما و افرادی هستند که در شکل گیری این صندوق نقش آفرینی کرده اند، بنابراین میز و جایگاهی که در آن قرار می گیرید نباید فاصله ای بین شما و مردم ایجاد کند، بلکه همه باید در یکسو و در کنار یکدیگر باشید.

طاهرخانی با اشاره به نقش تامین اجتماعی در صیانت و حمایت از بیمه شدگان اظهار کرد: واقعیت نظام سلامت کشور این است که هزینه های درمانی می تواند بسیاری از خانواده ها را در مسیر لغزنده ای قرار دهد که هر لحظه آن خانواده را زیر خط فقر بکشاند. تامین اجتماعی آنجایی که بیمه شده دچار بیماری های سخت و صعب العلاج می شود در کنار سایر تعهدات خود، با ارائه خدمات رایگان، حفاظت و صیانت از بیمه شدگان را بر عهده دارد تا از این مسیر لغزنده عبور کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز مطرح کرد: دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان بهداشتی و درمانی و دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی رایگان دو شاخص مهم حوزه درمان است که باید برای نهادینه سازی آنها تلاش کنیم. بخشی از این مهم بر دوش سیاستگذار حوزه تامین اجتماعی و بخشی نیز بر دوش ما ارائه دهندگان خدمات و بخشی نیز بر دوش بیمه شدگان است که خدمات را دریافت می کنند.

وی اذعان کرد: در دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان درمانی تامین اجتماعی، خدمات باید طوری توزیع شود که بیمه شدگان دسترسی عادلانه داشته باشند نه اینکه در یک نقطه یا شهری تجمع خدمات رایگان وجود داشته باشد و در نقطه دیگر مردم محروم از خدمات باشند. در دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و هنوز پس از سال ها نتوانسته ایم توفیقی در رفع این مشکلات داشته باشیم.

طاهرخانی با اشاره به لزوم اجرای نظام ارجاع به عنوان راه حل این مشکلات بیان کرد: عوامل زیادی در عدم دستیابی عادلانه مردم به خدمات وجود دارد و راهکار آن هم دیده شده اما هیچوقت عملیاتی نشده است و آن اجرای نظام ارجاع است که در صورت اجرای مناسب آن نیازمندان واقعی در چرخه نظام ارجاع از خدمات نیازهای واقعی برخوردار خواهند شد.

به گفته وی، واقعیت موجود این است که در بسیاری از تخصص ها و خدمات شاهدیم که درصد قابل توجهی از افراد که ظرفیت ها را اشغال کرده اند کسانی هستند که نیاز به آن خدمات نداشته اند و در نتیجه دسترسی نیازمندان واقعی به خدمات را محدود و غیر قابل دسترس کرده اند و نتیجه این واقعیت تلخ است که عده ای که نتوانسته اند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی یابند یا چشم بر ادامه درمان بسته اند یا گاها برای دریافت خدمات مورد نیاز مجبور به صرف هزینه های بسیار شده و سبد خانوار خود را محدود کرده اند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز خطاب به نیروهای جدیدالاستخدام گفت: اساسا در مراکز تامین اجتماعی با مراجعینی سر و کار داریم که هر چند به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی افراد بسیار محترم و دارای شاخصه های بالایی هستند اما گاها به لحاظ اقتصادی در دهک های مطلوبی قرار ندارند و من تقاضا دارم با خود و خدای خویش عهد بندید قبل از اینکه وارد مجموعه شوید و شروع به کار کنید صیانت از حقوق آنها و صندوق تامین اجتماعی را مد نظر داشته باشید.

انتهای پیام/